Albums Tijdschriften Interviews

'Iedere middenstander is blij met een zoon. Wij dus ook'

Door Martin Groenewold

Heinz maakte vorige week zijn entree in het Dagblad van het Noorden. De humeurige rode stripkater beleeft sindsdien de wonderlijkste avonturen. Een gesprek met de geestelijk vaders, de tekenaars René Windig en Eddie de Jong.

Groningen - Zet René Windig (1951) en Eddie de Jong (1950) achter een tafeltje in een café, het liefst met een biertje en een pakje sigaretten, en ze houden niet meer op met praten. De striptekenaars zijn boezemvrienden sinds de middelbare school en lijken in alles een twee-eenheid. Ze delen hun liefde voor Amsterdam, voor voetbal, voor countrymuziek en Dolly Parton in het bijzonder. En niet te vergeten: ze delen hun gevoel voor humor. De bekendste creatie van Windig en De Jong is Heinz, de norse kater die in april 2000 de Drentse Courant en het Groninger Dagblad de rug toekeerde; op zijn driewieler fietste hij de krantenpagina's uit. Vorige week maakte hij zijn entree in het Dagblad van het Noorden.

Foto: Reyer Boxem

"Er waren destijds allerlei redenen om te stoppen", zegt René. Privé-omstandigheden, maar ook de ambitie om een avondvullende speelfilm te maken over Heinz. Eddie: "We hebben het filmscenario compleet uitgewerkt. De muren van ons atelier aan het Zakslootje in Amsterdam waren behangen met tekeningen uit het storyboard. Maar het gebedel om geld en het wachten op subsidies vonden we erg ver velend." René: "Bovendien was dat atelier een drama, vanwege de junks en zwervers." Eddie: "Zakslootje bleek Strontsteegje."

Nu het filmidee naar de achtergrond is verdwenen, hebben de 'dagstroken' weer prioriteit voor Windig en De Jong. In de Amsterdamse krant Het Parool maakten ze vorig jaar hun comeback. Eddie: "De eerste maanden hebben we gepubliceerd uit ons storyboard, dat een heel andere stijl heeft dan de strookjes die je nu in het Dagblad aantreft. René: "Veel schetsmatiger, veel vrijer. Met viltstiften en in kleur. Op dat arbeidsintensieve inkten waren we toen uitgekeken." Eddie: "Maar af en toe kregen we commentaar van fans, die vonden dat dat eigenlijk geen Heinz was. René: "Nu tekenen we in beide stijlen."

Terwijl Noord-Nederland Heinz uit het oog verloor, maakte de stripkater een aantal ingrijpende veranderingen mee. Opvallend is vooral dat Heinz en zijn vriendin Dolly tegenwoordig een zoontje hebben: Kleine Bever. Eddie: "Jullie hebben waarschijnlijk gemist waarom hij zo heet. Dat is omdat Heinz op straat een Indiaan ontmoette met die naam." René: "Dat zoontje biedt veel mogelijkheden voor toekomstige verhaallijntjes. Iedere middenstander is blij met een zoon." Eddie: "Wij dus ook."

Hun inspiratie halen de tekenaars nog altijd uit het dagelijks leven. Hoewel je dat ruim moet zien: anders dan Heinz hebben ze nooit een ruimtereis gemaakt. Evenmin verbleven ze in het vreemdelingenlegioen, werden ze omgetoverd in een zoutpilaar of ontmoetten ze Ollie B. Bommel. Eddie: "Soms benadert de strip de werkelijkheid wel degelijk. Toen René voor een herniaoperatie in het ziekenhuis lag, heb ik Heinz iedere dag op ziekenbezoek laten gaan bij Opa Platvink." René: "In het stripje stond een oproep aan de lezers om beterschapskaartjes te sturen." Eddie: "Hij is toen heel snel opgeknapt." René: "Kaartjes met 'Zet hem op, Opa Platvink'. Daar word je heel gelukkig van."

Heinz in het kort

Medio jaren zeventig werten Windig en De Jong kortstondig voor het weekblad Donald Duck. Ze hielden het een jaar vol: hun humor werd er niet gepikt. De jeugdvrienden maakten al in hun schooltijd de eerste editie van het striptijdschrift Gezellig & Leuk. Na de Donald Duck-tijd verschenen nog vier delen. Uit de beginjaren stammen ook parodiën op klassieke strips als Dick Bos(ch) en wederom Donald Duck, alsook originele creaties als Rockin' Belly, zijn stoïcijnse visboer en de lamzakkige kat-op-de-achtergrond die later zou uitgroeien tot Heinz. In 1987 startte Heinz als zelfstandige dagstrip in Het Parool. Van daaruit begon de stripkat aan een onstuitbare opmars door de dagbladen.