Albums Tijdschriften Interviews

Gezellig en leuk: stripkat Heinz

Door Guuz Hoogaerts

Amsterdam · Eindelijk is de witte vlek opgevuld. Op de symbolische kaart van Nederland in de studio van René Windig en Eddie de Jong mag vanaf vandaag het rode overwinningsvlaggetje ferm in de provincie Limburg worden gepland. De belevenissen van hun stripkat Heinz kunnen vanaf vandaag ook door Limburgse lezers worden gevolgd.

Dat gaat iets minder geruisloos dan toen de dikke rooie kater de tekstloze Ferdinand opvolgde in het inmiddels ter ziele zijnde Nieuwsblad uit Tilburg. Hetmannetje met het dophoedje kreeg een ferme trap onder zijn achterse in de eerste Heinz-strook in die krant. Tientallen lezers schreven boze brieven, waarin ze op hoge toon de terugkeer van hun held eisten. René Windig kan er nog over nagniffelen: "Tijdens carnaval werd er zelfs een enorme Ferdinand-kop op de redactie afgeleverd om hun protest kracht bij te zetten."

Het geeft aan hoe verknocht lezers kunnen zijn aan de dagelijkse strip in de krant. In De Stomme Wereld van Heinz, een bloemlezing uit het werk van de Amsterdamse striptekenaars, zijn een aantal liefdesbrieven opgenomen die lezers stuurden aan de redactie van Het Parool toen het duo in 1991 een punt achter Heinz zette. "Als het tijd werd voor de krant, zeiden we: is Heinz er al? Eigenlijk een soort verslaving dus. U begrijpt hoe we ons voelen."

Precies een jaar laten galmden de Stanley Brothers (samen met Dolly Parton een belangrijke inspiratiebron voor Windig en De Jong) weer door de studio van het tweetal, pruttelde de koffie en werd er weer als vanouds geinkt, geschetst en gegomd. De zakelijke problemen rond hun Gezellig en Leuk-uitgeverij waren opgelost, de inspiratie was terug, en lezers stuurden kaartjes met teksten als "God zij dank: Heinz is terug".

René Windig (op Heinz) en Eddie de Jong: "Het mag ook een filosofietje zijn." foto Rebekka Engelhard

Heinz verscheen in 1987 voor het eerst op de jongerenpagina van Het Parool. Binnen een paar jaar verscheen hij ook in andere kranten, van Het Friesch Dagblad tot het Brabants Nieuwsblad. Heinz komt uit de strip Rocking Belly. Die was gebaseerd op de uit de kluiten gewassen rocker Frans de Wit, een vriend van het tekenaarsduo en een graag geziene gast in het Amsterdamse uitgaanscircuit.

Heinz bestond echt, net als zijn huisgenoot Frits, maar beide katers zijn inmiddels overleden. Allen d-e e-r-g l-a-n-g-z-a-a-m s-p-r-e-k-e-n-d-e schildpad Jodocus leeft nog. Hebben we meteen de drie belangrijkste spelers uit Heinz genoemd, waarin verder nog cafégast Kees de Kankeraar, de uitvindende Aap, papegaai Paco en Heinz' vriendinnetje Dolly (naar Dolly Parton) met enige regelmaat terugkeren.

Heinz komt niet altijd in drie plaatjes tot een grap. "Van dat klassieke patroon zijn we inmiddels afgestapt, wij zjin geen moppentappers", zegt de toch behoorlijk grappige De Jong. Windig: "Het mag ook een filosofietje zijn."

Wilde Heinz in de eerste jaren nog wel eens een mep uitdelen of hartgrondig Shit! roepen, tegenwoordig is hij vrij braaf. Windig: "Naarmate Heinz in meer kranten verscheen, werd hij steeds minder stout. Niet alleen om minder mensen voor het hoofd te stoten, maar ook omdat de kat een ontwikkeling doormaakte. Al komt het stoute zo af en toe nog wel eens naar boven." De Jong: "De papegaai is nu onze uitlaatklep."

Heeft het duo eenmaal een thema te makken, dan meklen ze dat helemaal uit. Heinz kan zich wekenlang bekwamen in het golfspel, loopt een maand door het oude Griekenland en zanikt Frits dagen aan zijn kop met jeugdherinneringen. De onderwerpen dienen zich soms letterlijk via de brievenbus aan. Een foldertje over het sparen voor een Paddington-mok is de aanleiding om Heinz sloten koffie te laten drinken om Paddington-punten te laten verzamelen.

En als ze niet tekenen? Dan heeft het duo diverse gezelschapsspelletjes. Het Penninkje Werpen (een behendingsheidsspel waarin de Stripschapspenningen en de Stripschapsprijs figureren) heeft inmiddels plaats gemaakt voor het AA-flesje Schoppen. Als twee giebelende schoolkinderen geeft het duo een demonstratie. In het midden van de studio wordt een draaistoel gezet, met op de neergeklapte rugleuning een plastic flesje AA-Drink. Windig staat met een slappe voetbal op enige afstand, knijpt zijn oog dicht en doet een mislukte poging het flesje eraf te schoppen.

De Jong: "Eerst heette het Bierblikje Trappen, maar dat hebben we inmiddels vervangen voor een wat beschaafder geluid."