Het gaat over niets, maar eigenlijk ook weer over heel veel. Heinz de Graphic Novel gaat een stap verder dan de korte grappen die je dagelijks in Metro leest. De bekendste stripkat van Nederland is in het 143 pagina’s tellende boekwerk vermist, kampt met een stevige depressie en blijkt zowaar vader te zijn geworden. Ondertussen eisen een groep aardappels een boeiend verhaal van stripmakers René Windig en Eddie de Jong, die daarop vluchten naar de kroeg en in juridische problemen verzeild raken.

Het idee voor Heinz de Graphic Novel komt voort uit een nooit van de grond gekomen filmproject waar Windig en De Jong jaren geleden aan werkten. “Een heel ingewikkeld verhaal”, vat de De Jong het samen. Het duo werkte uiteindelijk vanaf 2004 het filmscenario uit tot een langlopend boekverhaal waar in de loop der jaren steeds nieuwe elementen aan werden toegevoegd. Hier dankt het eindresultaat ook zijn wat lossere tekenstijl dan normaal aan. De Jong: “Voor het aanvankelijke storyboard tekenden we wat sneller, omdat het anders te lang zou duren. Deze stijl bleek echter goed te passen voor een boek als dit. Het is ook eigenlijk het eerste echte lange verhaal van Heinz. De dagstrip vormt in de gewone boeken steeds wel een doorlopend verhaal, maar niet zoals dit.”

Toch is de graphic novel meer dan een Heinz-verhaal. Tussen de regels door gaat het eigenlijk meer over Windig en De Jong, dan over hun beroemde stripcreatie. Een ‘biographical graphic novel’, noemt De Jong het. “Een groot deel gaat over onszelf, met die aardappels en wij die verhalen vertellen. Het inspireert ons wel. Je kunt alle kanten op met Windig en De Jong die verhaaltjes vertellen, in plaats van Ome Wim.”

De geïnspireerde Windig en De Jong werken zelfs aan een opvolger van Heinz de Graphic Novel. “Niet zozeer een vervolg op dit boek, maar meer iets dat er een tweeluik mee vormt”, benadrukt De Jong.

Boek winnen?

Speciaal voor Metro-lezers hebben Windig en De Jong enkele exemplaren van Heinz de Graphic Novel gesigneerd. Kans maken op zo’n boek? Stuur dan een mail naar prijsvraag@metronieuws.nl met als onderwerp HEINZ (vergeet niet je naam en adres te vermelden!).