De Boekenkast Van...
Eddie de Jong

Tekst en foto: Robin Schouten
Eddie de Jong (1950) heeft samen met René Windig veel humoristische strips gemaakt. De bekendste zijn Dick Bosch, Rockin' Belly, Sliske en natuurlijk de humeurige rode kater Heinz, die in het dagblad MEtro staat. Deze stroken worden speciaal voor de krant ingekleurd en komen terecht in de verzamelbundels Heinz van H tot Z. In juni verscheen het storyboard dat Windig en De Jong hebben gemaakt voor de tekenfilm van Heinz in boekvorm, onder de titel Heinz de graphic novel. Net als het Heinz Museum in Amsterdam speelt hun bekendste stripcreatie nog altijd een grote rol in hun carrière. "Ik begon strips strips te lezen op mijn vierde. Thuis hadden we het weekblad Donald Duck. Als eerste las ik altijd het verhaal van Carl Barks. Ik vind hem de beste Amerikaanse tekenaar. Mijn vrouw vindt het nog steeds jammer dat ik een driftig Donald Duck karakter heb (lacht). Robbedoes en Kwabbernoot zag ik voor het eerst in de etalage van een boekwinkeltje en die moèst ik hebben. Suske en Wiske vond ik bija exotisch vergeleken met Tom Poes en Sjors. Er zat meer fantasie in. Het weekblad Robbedoes kocht ik van oude leesmappen. Franquin en Morris hebben ons werk enorm beïnvloed. Je voelt de tekenaar in hun strips. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor Amerikaanse en Belgische strips, al was ik ook een fan van de strips van Carol Voges, zoals Pa Pinkelman en Jimmy Brown. René en ik hebben voor 99% dezelfde smaak, dus deze boeken hebben ook zijn zegen."
De zwarte heuvels
Toen ik Lucky Luke eind jaren vijftig in Robbedoes begon te lezen, was scenarist Goscinny net begonnen deze strip te schrijven. Een geniale strip. Dit boek komt nog uit hun topperiode. Naijver in Painful Gulch is eigenlijk beter, maar ik heb dit boek gekozen omdat die oude wetenschappers erin voorkomen. Ze zijn zo lekker onschuldig (lacht). Fantastische humor, en Morris is een heel goede tekenaar. Hij tekent simpel maar ook met durf. Bij een druk plaatje blijft het er overzichtelijk uitzien. Het leeft. En de manier waarop Morris het voetenwerk van zijn figuren tekent, is ongeëvenaard. we citeren in ons werk uit dit verhaal en Billy the Kid. Je kunt wel zeggen dat Lucky Luke bij onze opleiding hoort als striplezer én striptekenaar. René heb ik op de middelbare school ontmoet via deze strip. Ik verkocht mijn hele verzameling Lucky Luke's aan hem omdat ik poen nodig had (lacht)."
In goed gezelschap
"Tom Carbon hebben we leren kennen via Marc Smeets, een bevriende tekenaar die op de studio langskwam met dit boek. De strip sluit behoorlijk aan bij onze humor. Dezelfde fantasie en absurdisme waar wij zo van houden. Je ziet ook dat het met zoveel plezier is getekend. Van de nieuwe stripmakers uit België vinden we Luc Cromheecke en Laurent Letzer de besten. We zijn grote fans van elkaars werk. Ons album Ouwe Troep heeft hun werk ook waarschijnlijk beïnvloed (zie de Boekenkast van Luc Cromheecke in Eppo 1 - 2010). Het zijn heel goede vrienden van ons, zeg maar tot de dood. We lijken heel veel op elkaar, al is Laurent meer de tekstschrijver en Luc de tekenaar. Bij ons is dat wat dichter bij elkaar. Het grappige is dat Luc nét iets kleiner is dan ik en Laurent nét iets groter dan René. Helemaal perfect!"
Joop Klepzeiker 11
"Eric Schreurs kwamen we tegen in de tijd van het stripblad De Balloen, waar we ook aan hebben meegewerkt. Het als Franquin kan Eric geen vierkante millimeter ongemoeid laten. Hij moet alles voltekenen, maar het swingt fantastisch. Je ziet overal dingen gebeuren op de achtergrond. Ik weet niet of Eric veel naar Franquins werk heeft gekeken. Volgens mij heeft hij helemaal uit zichzelf deze stijl ontwikkeld. Hij is uniek. Ook zijn humor. Hij is er altijd goed in om de boel expres op de ruien. Daar zijn Eric en ook Hein de Kort altijd de besten in geweest. Robert Crumb wordt geroemd vanwege de eerlijkheid in zijn autobiografische strips. Maar dan vind ik een strip zoals Klepzeiker nóg eerlijker, omdat het uit Eric zelf komt. Dat vind ik leuker en meer oorspronkelijk."
Dirkjan 4
"Een willekeurig Dirkjan album, want ik vind ze allemaal geniaal. Heinz is een soort sitcom die altijd doorloopt, met per week een paar echte grappen. In Dirkjan loopt het ook wel een beetje door, en soms ook niet, maar daar zit iedere keer eeen echte grap in! En dat vind ik zo knap. De absurditeit en lulligheid die Mark Retera in zijn strip legt, is geweldig. Van Druten vind ik één van de leukste bijfiguren. Met kabouters hebben wij ook een haat-liefde verhouding, omdat het meestal geen leuke figuurtjes zijn. Maar je kunt er lekker je agressie op af reageren, en Mark doet precies hetzelfde (lacht). Toen we in 1999 met Heinz stopten, vroegen we aan Mark of hij de strip wilde overnemen. Maar dan moesten wij van hem Dirkjan gaan doen, dus dat is niet doorgegaan. We sturen nog steeds onze boeken naar elkaar op."