Pietje Decibel

Het verhaal van Decibel

Eigenlijk doen Windig en De Jong niet veel aan reclame werk, afgezien van wat tekeningen van Heinz voor informatieboekjes van een fabrikent van kattenvoer en dit boekje over de vogel Pietje Decibel en Buurman Beer.

Zoals de naam al doet vermoeden, gaat dit verhaal voornamelijk over het hele omnummerproject wat ervoor zorgde dat heel Nederland een 10 cijferig telefoonnummer kreeg op 10 Oktober 1995 (dit project heette "Operatie DeciBel"). In het verhaal heeft Buurman Beer, met een eenmansbedrijf in Honing, moeite met het omnummeren. Pietje Decibel legt het hem nog eens uit.

Het verhaal bestaat uit losse humoristische strookjes die steeds een probleem voorstellen of iets wat vragen zou kunnen opleveren. Naast het strookje staat uitleg over het probleem. In totaal staan er 24 strookjes in het boekje. Liefhebbers van Heinz kunnen hun hart ophalen bij het lezen van dit boekje; vaak is het typische Heinz-humor, die we van Windig en De Jong kunnen verwachten. Jammer is alleen dat dit boekje in zeer beperkte oplage is uitgebracht en dus heel moeilijk te vinden is.

In mei 1995 is dit boekje uitgegeven door PTT Telecom (wat later KPN geworden is), en bestaat uit maar liefst 104 pagina's, waarin anderhalve pagina gebruikt wordt (een halve bladzijde is er telkens uitgesneden), zodat je dus écht steeds anderhalve bladzijde hebt. Iedere hele rechterpagina bestaat ook voor de helft uit informatie over het onderwerp en een schetsje van Decibel, zodat als je met je duim snel langs de pagina's gaat, je een animatie krijgt.

Hieronder een aantal stripjes uit het boekje:

Naast de boek-uitgave hebben Windig en de Jong ook nog losse Decibel strookjes getekend voor het personeelsblad van PTT Telecom, de Bedrijfsspiegel. Dit naar aanloop naar de grote omnummering-actie op 10 oktober. In 1995 en 1996 verscheen Decibel in dit blad.

< >