Albums Tijdschriften Artikelen

Het Parool - Archief

Media, woensdag 27 juni 2001

The making of Heinz the Movie

HANS HOEKSTRA

OP 1 MEI vorig jaar fietste stripkater Heinz op zijn driewielertje het beeld uit. Om nooit weerom te komen, zo leek het. Maar er is hoop. Er is een ambitieus plan geboren om een anderhalf uur durende tekenfilm te maken met Heinz in de hoofdrol: Heinz the movie. Het plan is ontwikkeld door Joost Ranzijn van Zig Zag Film bv. Deze filmmaatschappij werd in 1989 opgericht om de bioscoopfilm Han de Wit te realiseren. De afgelopen jaren hield Zig Zag Film zich vooral bezig met het ontwikkelen van scripts.

Het plan voor de Heinz-film is nog pril, een flakkerend vlammetje, maar de tekenaars René Windig en Eddie de Jong waren de afgelopen weken al driftig bezig Heinz nieuw leven in te blazen. Dat gebeurde in de catacomben, diep gelegen onder het kantoor van Zig Zag Film aan de Amsterdamse Zwanenburgwal, waar het daglicht niet doordringt en waar nooit een vogel zingt. Het interieur hebben de tekenaars al naar hun hand gezet. Zo is de witte bol van een lamp met een paar eenvoudige ingrepen en een viltstift in het chagrijnige hoofd van de stripkater veranderd en heeft ook de pedaalemmer een geheel eigen persoonlijkheid gekregen. In deze diepte - de tekenaars duiden de filmdirectie consequent aan met 'boven' - liggen honderden tekeningen van een lopende Heinz, gebruikt voor zijn eerste geanimeerde stapjes.

Op de computer werden de eerste resultaten gedemonstreerd. Nog niet erg gevarieerd. Heinz wandelt het beeld in. En weer uit. En weer in. Dat is het wel zo'n beetje. De handen op de rug, de vertrouwde lichtwrokkige blik. Voor de achtergrond dient een olieverfje dat op het nabijgelegen Waterlooplein op de kop werd getikt. Een Oudhollandsch tafereel met een molen. De soundtrack komt van een cassettebandje met volgens de tekenaars 'suspense-volle muziek'.

Om het cassettestadium te ontgroeien is geld nodig. Joost Ranzijn denkt dat voor het ontwikkelen van het scenario, de eerste stap, ruim anderhalve ton nodig is. Dat geld moet komen uit subsidiepotten, onder meer het Nederlands Fonds voor de Film, en van sponsors. Ranzijn ziet nog wel wat beren op de weg, maar hij hoopt dat over zo'n drie jaar de Heinz-film klaar voor de bioscopen zal zijn. Eerder al moet een serie korte Heinz-films het licht zien, filmpjes van een minuut die bijvoorbeeld in de bioscoop als pauzefilmpje vertoond zouden kunnen worden. Tot die tijd moeten de Heinz-fans zich tevredenstellen met het allerlaatste Heinz-album, Braveu Om het cassettestadium te ontgroeien is geld nodig. Joost Ranzijn denkt dat voor het ontwikkelen van het scenario, de eerste stap, ruim anderhalve ton nodig is. Dat geld moet komen uit subsidiepotten, onder meer het Nederlands Fonds voor de Film, en van sponsors. Ranzijn ziet nog wel wat beren op de weg, maar hij hoopt dat over zo'n drie jaar de Heinz-film klaar voor de bioscopen zal zijn. Eerder al moet een serie korte Heinz-films het licht zien, filmpjes van een minuut die bijvoorbeeld in de bioscoop als pauzefilmpje vertoond zouden kunnen worden. Tot die tijd moeten de Heinz-fans zich tevredenstellen met het allerlaatste Heinz-album, Braveu Heinz, dat inmiddels in de winkels ligt.

Copyright: Het Parool