Heinz in 'De Glasbak'
 
Heinz is terug: hij beweegt!
  De stripheld Heinz waagt de overstap van krantenland naar de glamourwereld van de film. Vorige week zette hij zijn eerste stappen op het witte doek. 
 

AMSTERDAM, 23 FEBR. Een stoep. Van rechts komt een Carmiggeltmannetje aanlopen. Zijn neus deint mee met zijn stappen terwijl hij links uit beeld verdwijnt. Vervolgens verschijnt een wandelend eendje met een parmantige snavel en dan komt Heinz zelf: grijnzend rijdt hij op zijn driewieler het eendje voorbij.

Vorige week donderdag was in een slordig keldertje aan een Amsterdamse gracht een gezelschap van vrienden en familieleden getuige van de wederopstanding van de Nederlandse stripkat Heinz, deze keer in kleur en in beweging. Producent Joost Ranzijn en de tekenaars René Windig en Eddie de Jong toonden het eerste, 72 seconden durende tekenfilmpje in een project dat volgend jaar kerst afgerond moet worden met de première van de avondvullende bioscoopfilm Heinz The Movie. Als alles meezit.

In mei 2000 kwam er na dertien jaar een einde aan de dagelijkse krantenstrip Heinz, die in een dertigtal Nederlandse en zelfs een enkele Belgische en Zweedse krant had gestaan. Het was een beetje pijnlijk einde, omdat de makers al een tijdje oude verhaaltjes als nieuw hadden laten afdrukken. Het kostte ze te veel moeite om de dagelijkse strook van drie tekeningen te maken. Ze 'zaten erdoorheen'. Toen eindelijk een lezer op de herhalingen wees, was de OHS-affaire geboren (Oude Heinz Stroken). Een paar maanden later reed de vrolijke cyperse kater Heinz als een stadscowboy op een driewielertje het laatste plaatje uit.

En nu is hij terug. Met het korte filmpje De Glasbak en met een website, die vanaf 1 maart regelmatig nieuwe animaties zal laten zien. Maar het belangrijkste nieuws is dat de tekenaars Windig en De Jong het ruwe scenario (het 'treatment') van de speelfilm af hebben. Ze hebben er een half jaar met plezier aan getekend en ze hopen dat het Nederlands Fonds voor de Film snel het geld beschikbaar stelt dat nodig is voor de uitwerking. Daarna moet de zaak verder gefinancierd en getekend worden.

Op de vraag waar de film over zal gaan willen de tekenaars liever niet ingaan. ,,Een anarchistische roadmovie op zee'', oppert Windig. ,,En er komt veel seks in'', belooft de Jong, die tijdens de vertoning op de premièreparty de hele tijd moest gniffelen. Na enig aandringen zeggen ze dat het verhaal gebaseerd is op de belevenissen van Heinz in de laatste drie stripalbums. ,,Heinz gaat op zoek naar rust'', zegt Windig. Er zal in ieder geval een zeereis naar het verre land Janjapië in voorkomen.

Voor De Glasbak tekenden De Jong en Windig de achtergronden en Heinzen in alle mogelijke standjes. Animators hebben er een filmpje van gemaakt. Op www.heinzthemovie.nl verschijnen vanaf volgende week regelmatig oude Heinz-verhaaltjes in een soort schuivende diavertoning.

Op de website komen ook simpele animaties waarvan er donderdag al eentje werd getoond waarin een goochelende Heinz een konijn roostert.

Heinz heeft nog honderdduizenden fans in Nederland, maar zonder dagelijks podium raakt hij beetje bij beetje in de vergetelheid. Daarom hoopt producent Ranzijn een zender of omroep te interesseren voor de korte filmpjes waarvan er al twaalf op stapel staan. Dat levert geld en ervaring op. Ook sponsors en rijke vrienden zijn dringend gewenst. De eerste Nederlandstalige getekende speelfilm sinds Bommel (1983) zal volgens de producent zo'n 1,5 à 2 miljoen euro gaan kosten. In maart gaat Ranzijn naar een tekenfilmbeurs in Berlijn, in de hoop een buitenlandse partij te interesseren in de Hollandse strippoes.

In De Glasbak zwijgt Heinz nog, maar eens zal hij een stem krijgen. Wie moet de cynische kater inspreken? Kees Prins of Jack Wouterse zouden het kunnen, zegt Ranzijn. ,,Het moet sex-appeal hebben. Huub van der Lubbe zou ook kunnen; Heinz zingt wel eens in het café.'' René Windig kan het weinig schelen: ,,Als het maar iets mompelends is.''