Jos Verdonk
René Windig is samen met Eddy de Jong de geestelijk vader van stripkater Heinz. Hun cartoons stonden vele jaren in nagenoeg alle Nederlandse dagbladen. Dat is inmiddels voorbij. Ook voor Heinz dreigt de bijstand.


'Strips verzamelen is een hobby voor mannen van vijftig-plus geworden.' Foto: Sandra Hoogeboom

'We tekenen het lekkerst op Dolly Parton'

Als strip is Heinz alleen nog te lezen in het gratis dagblad Metro. Windig denkt vol weemoed terug aan betere tijden: ,,Om Heinz te slijten zijn we ongeveer naar alle krantenredacties van Nederland afgereisd. We werden officieel ontvangen op de kamer van de directeur en dat eindigde dan meestal met bier. Dat waren nog eens romantische tijden. Nu zitten er alleen nog maar managers bij kranten en draait alles om geld."

Heinz is in 2004 stilletjes in retraite gegaan. Met hem lijkt ook Eddie de Jong met de noorderzon te zijn vertrokken. Windig: ,,Eddie zit in Amerika, in Vermont. Nee, niet om daar door te breken als cartoonist. Om sneeuw te ruimen en hout te hakken." Als de verslaggever daarop wat schaapachtig lacht, vervolgt Windig gedecideerd: ,,Echt waar! ‘Mijn vrouw de winter door helpen’, noemt hij dat. Hij komt terug."

Tegen die tijd is het atelier annex museum aan de Nieuwe Amstelstraat, recht tegenover de Stopera – niet te verwarren met de alweer opgeheven tijdelijke Heinzetalage bij avondwinkel Sterk – waarschijnlijk al verleden tijd. Door teruglopende inkomsten is er een huurachterstand. Per 1 januari moeten Windig & De Jong eruit. Tenzij er een maecenas opstaat of de actie Help het Heinz-museum een doorslaand succes wordt. Windig droomt stiekem van een muzikale Heinz-benefietavond.

De tekenaar is al aan het inpakken. Dat valt niet mee. Het kleine museum bergt alle Heinz-stroken, wonderbaarlijke Heinz-kunstwerken, vele tamelijk idiote Heinz-parafernalia en nog veel meer. De hele inboedel wordt voorlopig opgeslagen.

,,We hebben de tijdgeest tegen", filosofeert Windig enigszins treurig. ,,De huidige regering is tegen natuur en tegen cultuur. En kinderen lezen bijna geen strips meer. Strips verzamelen is een hobby voor mannen van vijftig-plus geworden."

Anders dan je wellicht zou verwachten is René Windig geen stadsmens. ,,Ik ben geboren op de Oudezijds Achterburgwal en woon nu op de Oudezijds Voorburgwal, op nog geen honderd meter van mijn geboortehuis. Maar ik kan niet meer zo goed tegen de stad. De hele binnenstad, de Wallen en de Dam: het is één groot pretpark geworden. Alleen Heinz houdt me nog in de stad. Ik zou veel liever op het platteland wonen. Mijn moeder zit in een verzorgingstehuis. In de tuin rond haar huis in Callantsoog staat zo’n Pipo-wagen, met van die houten zonneluiken. Daarin trek ik me wel eens terug om te tekenen en schilderen. Dan vergeet ik alles om me heen, ik vergeet er zelfs te roken."

Windig en De Jong zijn beiden zowel tekenaar als scenarist van Heinz. Er is geen duidelijke rolverdeling. ,,Zelfs zogenaamde kenners kunnen niet zien of een strook door Eddie of door mij is getekend. Alleen onze handschriften kunnen ons verraden, maar in de tekstballonnen imiteer ik altijd stiekem het handschrift van Eddie."

Volgend jaar wordt stripkater Heinz vijfentwintig. Zijn naam en karakter zijn geïnspireerd op Heinz ‘Kroket’ Stuy, de beruchte Ajax-keeper uit de jaren zeventig van de vorige eeuw, en op de inmiddels overleden gelijknamige kat van Windig. Maar ook de wereldberoemde tomatenketchup heeft een rol gespeeld in de naamgeving van Heinz. Het personage Heinz is gebaseerd op een uitvergroting van karaktertrekken van zijn geestelijke vaders. Windig: ,,De evolutie van Heinz ging heel snel. Oorspronkelijk woonde hij in bij een mensenfamilie. Maar na een paar weken liep hij al op zijn achterste poten en ging hij op zichzelf wonen. Hij kreeg toen al gauw gezelschap van Frits, de zwarte kater. We zijn vooral zwaar fan van Dolly Parton. Dat begon een beetje als grapje, maar inmiddels hebben we meer dan tweehonderd elpees van haar. We tekenen het lekkerst op Dolly Parton."

Windig en De Jong leggen veel creativiteit aan de dag om aan geld te komen. Zo ontstond het idee om Heinz te laten sponsoren door de Olm Brouwerij. ,,We zijn uitgenodigd voor een gesprek en werden prima ontvangen in een soort bar. In ruil voor sponsoring zouden wij af en toe sluikreclame maken voor Olm in Metro. Maar die directeur zei: 'Ik wil jullie graag helpen, maar het geld is op.' De volgende dag stond er wel een vrachtwagen van Olm voor het museum en werden er een paar steekkarretjes met treetjes Olm naarbinnen gereden. Wel sponsoring, maar in natura dus! Dat bier is inmiddels op en ook Olm bestaat niet meer. Ze zijn kapotgeprocedeerd door de firma Heineken." Op de vraag of hij nu dus geen Heineken meer drinkt, grijnst Windig: ,,Nou, soms wel hoor!"

• Het Heinz-museum (Nwe. Amstelstraat 111) is nog tot half december geopend op woensdag en vrijdag van 13:00 tot 17:00 uur • ‘Nieuwe’ bloemlezingen uit het Heinz-oeuvre: Niks mis met golven en Niks mis met kinderen (De Bezige Bij/Oog & Blik, beide €7,50) • De avondvullende tekenfilm Heinz: The Movie! (scenario Piet Kroon, producent Burny Bos) word eind 2013 verwacht • Meer info: http://gezelligleuk.free.fr

Download PDF versie