Heinz van papier naar celluloid

Garfields Nederlandse achterneefje, Heinz, fietste vorig jaar de kolommen van Het Parool uit en leek voorgoed verdwenen. Maar tekenaars René Windig en Eddie de Jong hebben nu vergevorderde plannen om hun absurdistische stripkat te reanimeren als animatiefiguur. Producent Joost Ranzijn van Zig Zag Film is inmiddels bezig met het opzetten van een commanditair vennootschap, wat Heinz the movie tot de allereerste CV-animatiefilm maakt. "We mikken op een première met kerst 2003." Ranzijn schat de kosten op een bedrag tussen de 3 en 4 miljoen gulden. Dat geld zal voor een groot deel afkomstig zijn van particuliere investeerders, die zich zelfs via een speciale Heinz-website kunnen aanmelden. Die webstek vervult ook een belangrijke rol in de periode dat de naar schatting tien tekenaars bezig zijn met het in elkaar zetten van de film. Ranzijn: "Via de site willen we korte filmpjes van 1 of 2 minuten naar buiten brengen. Als we een omroeppartner vinden dan willen we ze ook op televisie laten zien. In die filmpjes zullen we bewegingen, effecten of grappen uitproberen: het zijn een soort voortgangsreportages."