Met zingende pollepels langs de deuren
Door Guuz Hoogaerts
Illustratie Windig & De Jong
Na dertien jaar zijn Windig & De Jong de stripkat Heinz een beetje moe. Als er dan ook nog eens vanalles tegen zit, is de beslissing om te stoppen snel genomen. Op 29 april verschijnt het laatste strookje. Heinz-tekenaars René Windig en Eddie de Jong kijken terug op stripkatten, zingende pollepels, golf, Augustus, kantoorspelletjes en de OHS-affaire
Eddie: "We zijn Heinz niet
zat, maar hebben wel steeds meer
moeite om onszelf op te peppen. Als
het minder leuk dreigt te worden,
moet je stoppen."
René: "Afgelopen jaar was echt een
crisisjaar. Kleine dingetjes gaan
storen, de fax die stuk gaat, het
kopieerapparaat dat vervangen moet
worden, het papier dat we altijd
gebruikten is niet meer te krijgen, de PTT die
niet op tijd bezorgt. En als je dan
toch al niet lekker in je vel zit..."
Eddie: "Vorig jaar werd het om privéredenen
moeilijk om elke dag een
strookje te tekenen. Toen moesten
we kiezen: of niks inleveren of oude
strookjes."
René: "Toen hebben we oude strookjes
ingeleverd. Wij dachten: dat ziet
iedereen meteen."
Eddie: "We hadden het moeten
aanpakken zoals Jan Kruis. Als die op
vakantie gaat, levert hij ook oude
afleveringen van Jan, Jans en de
Kinderen in."
René: "Zet hij er erbij: speciaal voor u
geselecteerd door Jan Kruis. Is
iedereen blij."
Eddie: "We hadden geen tijd om alle
hoofdredacteuren te bellen dat het
even niet meer ging. Bij het Parool
hadden ze het meteen door. Maar zij
dachten: dat komt wel goed. Het
Rotterdams Dagblad steunde ons ook."
René: Maar in Brabant vonden ze
dat we de boel aan het belazeren waren.
Toen werden we het de Brabantse
kranten geflikkerd."
Eddie: "De ouden stroken waren in
Limburg nog niet eerder verschenen.
Daar snapten ze de grappen over
Heinz die bij Sinterklaas moest komen
omdat hij oude grappen maakte,
misschien niet zo."
René: "De Volkskrant was er natuurlijk
als de kippen bij om een lullig
stukje te schrijven over de OHS-affaire,
de Oude Heinz Stroken-affaire.
Ook de NRC had er iets over geschreven.
Iedereen leest naast het regionale
dagblad nog wel een landelijke
krant, toch?"
Eddie: "Wat me over de crisis heeft
geholpen, is de nieuwe plaat van Dolly
Parton. Die verscheen net toen ik
terug kwam van vakantie uit Amerika.
Bloednerveus ben ik naar de platenwinkel
gegaan. Ik was zo opgewonden,
dat ik mijn creditcard op de
toonbank liet liggen. Kreeg ik een
week later een telefoontje, dat ik hem
kon komen ophalen."

Zelfportret van Windig & De Jong in het boek 'De stomme wereld van Heinz'.
René Windig en Eddie de Jong zijn echte Amsterdammers, en daarmee ook geoefende kankeraars. Maar wel hele vrolijke, in bovenstaande dialoog moet u zo om de drie zinnen een bulderlach bedenken. Maar telkens (lacht) of 'Hahahaha' in een artikel leest zo vervelend.
Na twaalfeneenhalf jaar stopt het onafscheidelijke duo met de strip Heinz. Definitief. Niet dat de tekenaars uitgekeken zijn op de kat en zijn vrienden. In het atelier aan de Amsterdamse Nieuwe Herengracht staan de Heinz-boeken prominent uitgestald, en hangen posters, reclamefolders en schaalmodellen van figuurtjes die in de strip voorkwamen, nog steeds aan de muur.
Heinz, vernoemd naar Ajax-doelman
Heinz Stuy, verscheen in januari
1987 voor het eerst in het dagblad
Het Parool.De kat dook eerder al op
in een eerdere strip van Windig & De
Jong, Rockin' Belly. Een jaar na het
debuut namen regionale kranten als
het Rotterdams Nieuwsblad (nu
Rotterdams Dagblad) en de Haagse
Courant de strip over. In Dagblad De
Limburger maakte Heinz in 1996 zijn
debuut.
Dat was even wennen voor lezers die
gewend waren aan strips met een
pointe, een grap na drie plaatjes.
Heinz beleefde allerlei avonturen, op
de bodem van de zee, op een onbewoond
eiland, in het decor van andere
strips, maar was er nooit op uit om
de lezeraan het lachen te maken.
Natuurlijk kwamen de kat en figuurtjes
als Augustus, Djurre, Jan en Jaap uit
JanJapië (de alter ego's van Windig en
De Jong) en de pinguïns wel eens
grappig uit de hoek, maar dolkomisch
werd het nooit. Eerder supermelig.
De strip kabbelde voort, met
geregeld een piek en soms een
dalletje.
Eddie: "Wat we nu gaan doen?
Zingende pollepels verkopen, huis
aan huis."
René: "Dat we dan aanbellen en
zeggen: wij zijn de tekenaar van de
zingende pollepel van Koopmans. Die
kunt u voor een zacht prijsje van ons
kopen."
Eddie: "Of we stil kunnen gaan leven?
Onze bankrekening, daar houden
we geen rekening mee. Als je te
eten hebt en plezier houdt in wat je
doet, is het toch goed? De meeste
kranten hebben ons gezegd dat ze
zich aanbevolen houden als we weer
wat nieuws bedenken."
Op de dagelijkse dwang van een
dagstrip zijn Eddie en René uitgekeken.
Hebben ze nu meer respect gekregen
voor tekenaars die het wel al decennia
lang volhouden? Neem de strip
Garfield bijvoorbeeld?
Eddie: "Nee."
René:"Ik heb ooit eens drie Garfield-
grappen gelezen, en toen wist ik het
wel."
Eddie: "Voor zoiets lulligs, daar heb
ik geen bewondering voor."
René: "Charles Schulz, tekenaar van
Peanuts, die vinden we wel heel
goed. Die heeft wel eenmindere
periode gekend, maar is tot het einde
toe heel scherp gebleven."
Een verslaggever van Het
Parool ging elk jaar tegen de kerst op
visite in het atelier van Windig & De
Jong. Hij nam het afgelopen jaar met
het duo door en meldde tevens welk
melig kantoorspelletje de twee nu
weer hadden bedacht. Zo kwamen
ondermeer de spelregels van
penninkje werpen (punten scoren met
de Stripschapsprijs die het duo in
1991 kreeg), bierblikje lopen en
vlakje flikkeren voorbij.
René: "Toink hebben we ook gehad.
Dan stopten we een tennisracket
tussen een kast en moest je daar een
balletje tegenaan slaan met een
golfclub. Als je het racket raakte, hoorde
je 'toink'."
Eddie: "We hebben ook aan blikje
schieten gedaan. Blikje op een stoel
en dan met een bal eraf schieten zónder
de stoel te raken. De stoel raken
is tegen de regels, zouden Jan en Jaap
zeggen."
René: "Ik wilhet wel voordoen, maar
ik heb de verkeerde schoenen aan."
Eddie: "Als je het blikje van de stoel
afschiet, heb je eenpunt. Je speelt
het met z'n tweeën. Wie het eerst bij
de zes is, en met twee punten verschil
voor staat, heeft gewonnen."
René: "Het perfecte spelletje is golf.
Dat spelen we op de baan in
Amstelveen."
Eddie: "Onze handicap? Die hebben
we niet."
René: "Onze hersenen zijn onze
handicap. Wat er leuk is aan golf? Eerst
geef je de bal een enorme hengst,
daarna een verfijde tik en dan moet
je het balletje ergens in zien te
krijgen."
Eddie: "Je wordt er niet moe van."
René: "Nou, we moeten toch naar
Amstelveen fietsen, vaak met wind
tegen. De rest, onder meer tekenaar
Hein de Kort, komt met de auto.
Gelukkig zit er niet zoveel kouwe kak
op de club."
Eddie: "Nee. Wel veel apekoppen en
bejaarden."
Windig & de Jong
waren zeer verguld toen Dagblad De
Limburger in maart een speciale
carnavalsstrook van Heinz groot op de
voorpagina zette.
Eddie: "Zo groot zijn we nog nooit
afgedrukt."
René: "We hebben alleen in het
begin wat aan carnaval gedaan. Later
kwam het er niet van. Dit jaar
hebben we een paar Limburgers gebeld
die we kennen om te vragen
wanneer het feest precies begon. Kwamen
er zulke lange antwoorden dat ik
echt even moest zeggen: ho, stop, ik
pak even een pen."
Eddie: Daar hebben we toen een paar
grappen over gemaakt."
René: "Ik ben nog naar de bibliotheek
gegaan om een boek over carnaval
te lenen. Alaaf heette het."
Eddie: "Ging René dat helemaal
doorspitten. Toen bleek hoevel er bij
carnaval kwam kijken, werden we er
doodziek van. Dat boekis trouwens
te laat weer ingeleverd. Heeft me nog
twintig cent boete gekost."
René: Ben je klaar? Dan kunnen we
nu gaan golfen."
Maar lachen moet je!
Het nieuws dat Windig & De Jong stoppen met Heinz, heeft nogal wat losgemaakt onder collega-tekenaars. Een kort rondje langs de tekentafels:
Jeroen de Leijer (tekenaar van Eefje Wentelteefje): "Andere tekenaars hebben vaak niet zoveel lef om met een succesvolle strip te stoppen. Die denken dan aan de hypotheek die ze moeten aflossen. Ik ben zeer benieuwd wat Windig & De Jong nu gaan doen. Misschien is het leuk om ze met handboeien aan de tekentafel vast te maken en daar een televisieprogramma over te maken?"
Peter de Wit (tekenaar van Sigumnd): "Er moeten meer dagstrips komen en niet minder. En als fan van Heinz en Frits en in het bijzonder J-o-d-o-c-u-s - d-e - s-c-h-i-l-d-p-a-d wordt het leven straks leeg en zinloos natuurlijk, maar elk nadeel heb een voordeel. Dus. En nu het goede nieuws. De jongens zijn fanatieke en enthousiaste golfers, en hebben deze drastische stap gezet, om in navolging van Marco van Basten ook de top in deze sport te bereiken, wat dag en nacht trainen betekent. We zullen nog meer van ze horen!"
Jean-Marc van Tol (tekenaar van Fokke & Sukke): Al voor Windig & De Jong met Heinz begonnen was ik een grote fan van hun werk. Als Gezellig & Leuk hadden ze in diverse bladen al zoveel leuke strips gemaakt. Ik hou enorm van de Nederlandse humor-strips en Windig & De Jong hebben daarin altijd een hele opmerkelijke rol gespeeld. Je weet nooit precies waar je om moet lachen, maar lachen moet je! Welke stripmakers zijn in staat om hen op te volgen? Van de nieuwe generatie schat ik alleen Mark Retera (Dirk-Jan), Marc van der Holst (Spekkie Big) en Maaike Hartjes (Maaikes Dagboekje) daartoe in staat. Maar nooit zal het iemand lukken om de glorietijden van Heinz terug te halen. Ik vrees dat het een minder leuk millennium gaat worden."
Luc Zeebroek (alias Kamagurka): "Ik vond Heinz altijd prachtig getekend. Ook de absurde en supermelige humor sprak me aan. Ik denk dat het stoppen met Heinz een artistieke beslissing is geweest, en daar kan ik inkomen. Elke dag drie of vier hokjes vullen met hetzelfde figuurtje, dat gaat je opbreken. Als ik bijvoorbeeld jarenlang alleen maar Bert en Bobje-strips had getekend, zat ik nu vast in een gesticht."
Berend Vonk (cartoonist van Trouw en goede vriend van Windig en De Jong): "Ik snap wel dat ze iets anders willen: altijd grapjes verzinnen, elke dag naar een clou toe werken, dat moet iets vreselijks zijn. Hoewel, ik wil het best eens proberen. Ach, laten we het verlies van Heinz niet overdrijven: als Dolly Parton zou ophouden met liedjes maken, dat is pas echt erg."
Gert-Jan van Leeuwen (alias Gummbah): "Ik kan wel begrijpen dat je na twintig jaar dezelfde kat tekenen iets anders wil gaan doen. Oh, was het korter? Heinz was de beste dagstrip die in de Nederlandse kranten verscheen. Ik woon in Tiburg, hier in het Brabants Dagblad staat - sinds ze Heinz eruit hebben gegooid - alleen maar troep als De rechter. Als dat de toekomst van de dagstrip is, gaat het helemaal fout in dit land."