De kick van het verzamelen:

Dolly Parton

Zonder Dolly komt er niets van terecht. René Windig en Eddie de Jong, makers van de succes-strip Heinz, waren nooit tot zo'n grote hoogte gekomen als ze tijdens het werk niet steevast muziek van Dolly Parton zouden beluisteren. Zeggen ze.



Ofschoon, beluisteren? Zij kennen de grammofoonplaten zo goed, weten zo precies welke noot op welke plaats valt, dat ze de muziek vaak helemaal niet horen. Doet er ook niet toe: tijdens het werk móét Dolly op. Gek zijn ze van haar; alles wt er van en over haar is te krijgen, willen ze hebben. Wat de omvangrijke platencollectie van de Amerikaanse countryzangeres betreft, zijn ze bijna compleet. Er is alleen nog dat ene singletje (‘It's sure gonna hurt’) uit 1962 dat in hun collectie ontbreekt. Dit vraaggesprek wenden zij graag aan voor een oproep: wie het 45-toerenplaatje bezit en kwijt wil, wordt verzocht zich te melden.

Heinz en zijn postzegels

Windig en De Jong zijn een hecht team, niet alleen tijdens het werk. Al in hun middelbare schooltijd begon hun vriendschap en samenwerking. In 1974 kwam het duo op de Nederlandse redactie van Donald Duck, na hun vertrek daar(‘we hadden te weinig vrijheid’) creëerden zij onder meer de striphelden Dick Bosch en Rockin' Belly. De kater van laastgenoemde zou vanaf begin 1987 een eigen leven leiden; de strip Heinz was geboren. Het Parool was de eerste krant die de strip plaatste, 22 andere dagbladen volgden.

Windig en De Jong hebben heel wat verzamelingen. Op muziekgebied is dat onder meer een collectie van de Stanley Brothers, daarnaast bezitten zij een imposante verzameling bijzondere stripverhalen. Maar Dolly Parton gaat boven alles.

Dolly Parton

Dat begon in het midden van 1988. Een tekenaar op hun toenmalige atelier aan de Amsterdamse Warmoesstraat had een grote collectie oude platen, die voor de lol tijdens het werken werden gedraaid. ‘Zo werd op een gegeven moment een plaat van Dolly Parton opgezet, en toen was voor ons de graf eraf. We vonden haar muziek zo goed dat we serieus werden. Na anderhalf jaar was op dat ene singletje na onze verzameling compleet. Dat betekent: ruim honderd platen. Daarnaast hebben we tijdschriften en artikelen over Dolly en een flinke hoeveelheid videobanden. Toen de platenverzameling af was, zijn we aan een schaduwcollectie begonnen. Inmiddels hebben we de hele verzameling vier keer. Maar nog altijd is het een geweldige kick om iets te vinden.’

Altijd eens

Wat nu precies juist Dolly Parton voor hen zo aantrekkelijk maakt? ‘Het is het karakter van Dolly. Het klopt zo goed met elkaar: dat hele mooie zingen en hoe ze zelf is. Ze is in armoede opgegroeid, heeft een harde jeugd gehad. Daardoor ìs ze wat ze zingt. Bovendien is ze voor ons de grootste songwriter aller tijden; negentig procent van haar werk heeft ze zelf geschreven; óók al die prachtige, gevoelige teksten. We vinden trouwens niet alles even goed van haar. In 1978 is zij van country overgestapt naar pop en discorepertoire. Voor haar carrière begrijpen we dat wel. Toch zijn we blij dat ze weer naar haar oorspronkelijke muziek is teruggekeerd. Ja, dat vinden we allebei. We zijn het gelukkig altijd eens.’