De stille liefde

van Rene Windig en Eddie de Jong

In de studio van het tekenaarsduo Windig en De Jong (vooral bekend van de strip Heinz) klinkt steevast muziek van Dolly Parton. Valt de platenspeler stil, dan biedt de video uitkomst; want: 'we vinden haar ook als actrice heel indrukwekkend'. Met 150 Hollandse tulpen in hun bagage reisden Windig en De Jong vorig jaar af naar het pretpark Dollywood in Tennessee, waar ze er - hardnekking aandringen ten spijt - niet in slaagden hun cadeau te overhandigen. Het blijft dus bij een stille, zij het hevige liefde.

Door Erik Spaans

De Jong: 'Als je een film ziet met Cathérine Deneuve of Monica Vitti of Jeanne Moreau - om eens wat grote namen te noemen - dan denk je: fantastisch, wat spelen ze goed. Maar je komt niet te weten hoe ze werkelijk zijn. Bij Dolly ligt dat anders: je kent de muziek, weet dat ze alle songs zelf schrijft, kent haar gedachtenwereld.... Je weet precies wie ze is.'

Windig: 'Ze is heel spontaan en adrem. in die films ook. Ze komt natuurlijk over.'

De Jong: 'Het is eigenlijk niet leuk als ze iemand anders moet spelen. Maar wanneer zo'n rol een beetje overeenstemt met haar persoonlijkheid, zoals in Straight talk, dan is ze hartstikke goed.'

Windig: 'We kennen elkaar al van het gymnasium. Daar zaten we in de filmclub, mochten we kiezen welke films er vertoond werden. De dag voor een scheikunde-proefwerk zorgden wij dat er filmavond was. Dan moesten wij films terugbrengen en hoefden we geen proefwerk te doen. We draaiden Cul de sac, Morgan a suitable case for treatment, Le samourai en veel tekenfilms.'

De Jong: 'Bunuel, Hitchcock, Truffaut, daar kan ik alles van zien. En Kurosawa is een van onze helden.'

Windig: 'Omdat er veel humor in zit. We hebben een wedstrijd wie de meeste Kurosawa-films ziet. Eddie ligt er twee voor. Kurosawa heeft overigens nog niet ontdekt dat Dolly kan acteren.'

Windig: 'Als fan ben je vreselijk subjectief. Het gaat om Dolly. En als zo'n film verder redelijk goed is, is dat mooi meegenomen. Maar ik maak eigenlijk geen onderscheid in goed of slecht.'

De Jong: 'Je held speelt er in, daar gaat het om.'

Windig: 'Het zijn vaak B-films.'

De Jong: 'Op donderdag leveren we altijd Heinz in. En als we klaar zijn worden we vaak een beetje lollig. In zo'n stemming draaiden we eens een plaat die een vriend in onze studio had achtergelaten. Dat was The bargain store van Dolly uit 1975. Dat vonden we zó ontzettend goed dat we daar meer van moesten hebben. Niet veel later wilden we gewoon alles van haar hebben.'

Eddie de Jong (links) en René Windig in een hotelkamer in Tennessee

Windig: 'Zo zijn we bij haar films terechtgekomen.'

De Jong: 'Ik zou met René naar Straight talk, maar hij was met vakantie. Die film was een week uit, donderdag voor de zekerheid toch even gebeld, zeiden ze: vanavond draait 'ie voor het laast. Moest ik als een idioot naar de City.'

Windig: 'Zat 'ie met een oude oma en een hond in de zaal!'

De Jong: 'Nee; met een verliefd paartje, een Pakistani en een oud vrouwtje, die heb ik overigens nog de trap af geholpen. Ze wilde niet over Dolly met me praten.'

Windig: 'Nu zal ik moeten wachten tot ik 'm op video kan kopen bij onze Dolly-dealer.'

De Jong: 'Een Amerikaan, daar zijn we via collectors-blaadjes mee in contact gekomen. Je kunt er opties op tweedehands platen mee nemen, maar ook op video's enzo.'

Windig: 'We moeten alles zien waar Dolly in voorkomt. Ze wordt vaak in Amerikaanse talkshows geïnterviewd, en die krijgen wij van onze dealer opgestuurd.'

De Jong: 'In Rhinestone speelt Dolly zichzelf. Ze heeft met haar baas gewed dat ze van de eerste de beste persoon die binnenkomt een country-zanger kan maken. Dan komt Sylvester Stallone binnen.'

Windig: 'Voor het eerst dat ik om die gozer moest lachen. Die had komische films moeten gaan maken in plaats van Rambo-films.'

De Jong: 'Tea for Texas vond ik een slechte film. Maar dat is subjectief...'

Windig: '... omdat ze de hele tijd in elkaar wordt geslagen door een gefrustreerde aap. Dat vonden wij natuurlijk helemaal niet leuk. Dolly moet altijd winnen!.... Nou ja, uiteindelijk wint ze ook, maar daar gaat wel al die ellende aan vooraf.'

De Jong: 'Je spoelt zo'n film gewoon door naar de leuke scènes.'

Windig: 'We hebben de registratie van een concert in Londen op video. Het mooiste wat er is! Hoe ze in de auto als een koningin naar het publiek wuift, of de manier waarop ze haar bril afzet als ze een douanier aankijkt; dat proberen we na te doen. Dolly zien dat is ..... hoe zeggen de Engelsen dat .... dat is "purifying".'

De Jong: 'Ik heb laatst een Belg het woordt "ontslakken" horen gebruiken.'

Windig: 'Precies! Als je Dolly gezien hebt, ben je weer ontslakt.'