Tekenaars Windig en De Jong krijgen Stripschapprijs
Heinz is liever geworden door Dolly
door onze KUNSTREDACTIE
In Heinzland is alles mogelijk.
Surfen door het heelal? Heinz
doet het. Limonade als
haargroeimiddel? Heinz maakt het.
Een gastoptreden van Garfield?
Heinz versiert het. De meest
eigenwijze kat van Nederland?
René Windig en Eddie de Jong
tekenen hem.
Sinds november 1987 wordt de
lezer van deze krant elke dag
opgeschrikt door de ronde
stripkat. Heinz is onvoorspelbaar,
neemt de wereld letterlijk
en op de hak, zijn humor is
onnavolgbaar en absurd. Tijdens
een gesprek met Windig en De
Jong komt Heinz tot leven; ze
praten over hem alsof hij ieder
moment onder de tafel vandaan
kan kruipen.
René Windig: "Heinz heeft ook
echt bestaan, hij is drie jaar
geleden overleden. Een rode kater,
vernoemd naar de ex-keeper van
Ajax, Heinz Stuy, ook zo'n
goedmoedige dikzak. Die stond erom
bekend dat hij prachtig ballen
kon vangen, maar ze dan onmiddellijk
uit zijn handen liet vallen. Heinz
deed dat met vliegen. Als hij er
een had gevangen, wilde hij 'm
opeten en dan vloog het beest
uit zijn poten".
Het hoogtepunt uit Windig en
De Jongs tekencarrière was
oorspronkelijk de kat van Rockin'
Belly, een andere stripheld uit
het reportoire van het
tekenaarsduo. Als Heinz is hij een
eigen leven gaan leiden. "Hij
begon als punkkat op de jeugdpagina
van het Parool. Toen waren
de grappen nogal scherp, maar
sinds Heinz in meer kranten verschijnt,
hebben we hem aangepast aan een
groter publiek", zegt René.

De evolutie van Heinz: van boven naar beneden Rockin' Belly, Heinz ans diens kat, en Heinz als zelfstandig stripfiguur.
Stripschapprijs
Een geslaagde operatie; Windig
en De Jong krijgen dit jaar de
Stripschapprijs voor hun hele
gezamelijke oeuvre. "We waren
wel verbaasd. Meestal wordt
zo'n prijs toegekend aan
iemand die al veel langer bezig is.
Nu kunnen we in de galerij der
ouwe knarren worden bijgezet.
We krijgen telefoontjes van
tekenaars die de prijs tien jaar
geleden hebben gekregen: 'Nu
mogen jullie bij ons aan tafel
komen zitten'!"
Op hun eigen tafels in het
atelier aan de Nieuwe Herengracht
in Amsterdam, vlakbij het
Muziektheater, ligt een enorme
papierwinkel. Stapels Heinzkranten,
felicitatiebriefjes van trouwe
lezers, talloze schetsen van Heinz
en zijn maatjes: Jodokus
de schildpad, Frits de kat én
Dolly Parton, Geflankeerd door
sigarettenpakejs en bierblikjes,
doorgans leeg.
Heinz en andere geesteskinderen
ontlenen hun bestaansrecht
voor een niet onbelangrijk
deel aan Dolly Parton. Zonder
het gevoelige stemgeluid
van de welgevormde countryzangeres
op de achtergrond tekenen
de heren Windig en De Jong
niet lekker. In de kast
staat een paar meter Parton.
Eddie: "We hebben al haar platen.
De helft hebben we uit
Amerika geïmporteerd en
bovendien staat de gehele
collectie ook nog eens bij ons allebei
thuis. En dan is er nog een
verzameling die we nooit draaien,
die blijft onbeschadigd".
Dollywood
Ze is overal in het atelier
aanwezig. Foto's met handtekening,
posters en tekeningen die
iedere bezoeker een glimlach
schenken zoals alleen Dolly dat
kan. Eddie laat vol trots een foto
zien waarop het tekenaarsduo
enthousiast poseert voor de
ingang van het pretpark 'Dollywood'
in de Verenigde Staten.
Eddie: "Het is lekker rustig
werken met haar. Ik moet geen
hardrock aan m'n kop als ik zit
te tekenen. Vroger draaiden
we Pat Boone; op 45 toeren wel
te verstaan, dan kreeg ie zo'n
raar snel stemmetje". Tegenwoordig
is het Dolly voor en
Dolly na. "Ik heb wel eens
gelezlen dat mensen die voor Dolly
gezwicht zijn, voorgoed verkocht
zijn, schoongespoeld worden.
Hoe heet dat op z'n medisch...
ontslakken".
Heinz is door de jaren heen wat
liever geworden. "Misschien
komt dat wel door Dolly", denkt
Eddie de Jong. "Maar wij worden
ook ouder, en een echte kat
verandert tenslotte ook. Dus
Heinz blijft ook niet altijd
hetzelfde". Zo zegt de stripkat wat
minder vaak 'shit' dan voorheen.
Over een strookje Heinz doen
de tekenaars gemiddeld vier
uur. René: "We gaan er echt
voor zitten. Een paar uur denken
en daarna schetsen met potlood". Tijdens
het bedenken van een grap wordt er heel wat
afgelachen, maar als het strookje
met Oostindische inkt
vervolmaakt moet worden, zijn
Windig en De Jong
bloedserieus. "Als ie af is kunnen we weer lachen", zegt René.

René Windig en Eddie de Jong: 'Nederland wordt Heinzland'. Foto: Maurice Nelwan.
Dijenkletser
Zes strookjes per week de deur uit, voor 23 kranten verspreid door heel het land.
De tekenaars hebben zelfs een afnemerin Belgiëm, Het Volk. RenÉ: "We
streven ernaar om één keer per wee keen topgrap te tekenen; je
kunt niet elke dag een dijenkletser maken".
Elke grap staat op zichzelf, maar Heinz is tegelijkertijd een vervolgstrip.
Eddie: "Op een vervolgverhaal krijg je veel respons, mensen voelen zich
betrokken. Ze bellen ons wel eens op,om te zeggen dat ze zich deze week rot
hebben gelachen. Dat soort reacties is een grote drijfveer om door te gaan".
De Heinz-albums (Heinz; Heinz ahoy!; Beau Heinz; Te Gek Heinz; Dr. Jekyll en Mr. HEinz; Het is Heinz en Heinz Parade)
zijn verschenen bij Windig en De Jongs eigen uitgeverij, Gezellig & Leuk. Die is inmiddels
ter ziele. Eddie: "Er gingen te veel tijd, te veel zorgen en te hoge rekeningen in zitten.
We hadden gewoon geen tijd meer om te tekenen, Gezellig & Leuk vrat aan ons".
Het volgende werk van het tekenaarsteam zal bij uitgeverij Het Raadsel uitgegeven worden.
René: "We hopen dat in oktober de 'Dick Bosch almanak' uitkomt. Dick Bosch is een
oude held van ons". In de boekenkast staat een rij beduimelde boekjes met de
detectiveheld uit de jaren vijftig: Dick Bos, van oorsprong zonder 'ch'.
Vroolijken Fransch
Windig en De Jong maakten er een persiflage van, de krachtpatser werd een
doordrammende dommekracht die links en rechts deuren intrapt. De spelling waarin
de oorspronkelijke Bos zich uitdrukt, wordt door Windig en De Jong sterk overtrokken:
'Deezen Vroolijken Frantsch is zoo te zien toegetreeden tot het Legioen der
Eeuwige Slaapers. Ik vreesch dat zelfsch het Rooden Kruisch in deezen zaak geen
soelaasch meer kan bieden'. Dich Bosch ten voeten uit.
'Fnirwak', het boek waarin Dick Bosch Eric de Noorman uithangt, kreeg in 1984 een
Stripschappenning voor het album van het jaar. Nu zijn de heren tekenaars dan
eindelijk door het ganse land erkend met de Stripschapprijs, die ze op 19 oktober
krijgen uitegreikt tijdens de Stripdagen in Breda. Wat heeft dat voor voeten in de aarde?
René: "Veel publiciteit en vooral veel rompslomp. Het was deze week een paniekerige
toestand voor de Heinz-strookjes. Er kwamen allemaal vrienden langs met sixpacks, en we
hebben geen ijskast, dus dat betekent snel opdrinken". En verder? "Het zou leuk zijn als
een krant óns eens belde, om te vertellen dat ze staan te springen om Heinz. Maar ik
vraag me af of die prijs dat tot gevolg heeft..."
In hun vroegere atelier in de Warmoesstraat hing een kaart waarop met groene vlaggetjes
de door Heinz veroverde gebieden stonden aangegeven. De streken met rode vlaggetjes zijn nog
van Heinz verstoken. Eddie: "Utrecht bij voorbeeld is een Heinzloos gebied. Dat is een doorn in
ons oog, want daar rijden we vaak doorheen. Verder moeten Limburg, Zeeland en misschien Gelderland nog
veroverd worden. Maar daar waar Heinz uitgegeven wordt, heet Nederland Heinzland. En in Heinzland
is alles goed".
Artis
De geboortestad van beide tekenaars is ook HEinzland. "We kankeren wel op Amsterdam, maar
gaan beslist niet weg", zegt Eddie. Toen Windig en De Jong nog in het atelier in de Warmoesstraat
zaten, tussen condomerie en koffieshops in, junkies voor de deur, droomden ze van een werkplek tegenover
Artis. René: "We wilden weg uit de rosse buurt en hebben in paniek zelfs Haarlem overdacht.
Sinds een paar maanden zitten we hier. Prima, lekker rustig aan de gracht. En niet eens zo gek ver van
Artis, toch?"
De geest van Heinz draait zich nog eens om onder tafel. Het zal hem allemaal een zorg zijn, zo lang
hij maar elke dag in de krant staat.