Katterig gevoel over Heinz-film

Vol goede moed werd begonnen aan de animatiefilm over stripkat Heinz. Maar na vijf jaar lijkt het er op dat die er nooit zal komen.

ROELOF DE VRIES / VERSLAGGEVER AMSTERDAM ‘Wij zullen niet rusten voordat U, gezeten in het rode pluche, met eigen ogen Heinz the Movie zult aanschouwen.’ Op de website van Zig Zag Film klinkt nog de strijdlust door waarmee in 2002 werd begonnen aan het verfilmen van de avonturen van kater Heinz, bekend van de dagelijkse gags in Het Parool. Zig Zag zou in samenwerking met Rene Windig en Eddie de Jong, de bedenkers en tekenaars van Heinz, een avondvullende tekenfilm maken. Proeffilmpjes werden gemaakt, een scenario geschreven en met kerst 2003 moest Nederland massaal naar de bioscoop om de avonturen van de chagrijnige Heinz te bekijken. Maar vier jaar later is er nog steeds geen film.

Bij Zig Zag reageert regisseur Joost Ranzijn gedesillusioneerd op de vraag wanneer de première nu gepland is. ‘Het project is doodgebloed. Vooral door een onwillige houding van Windig en De Jong. Op die details wil ik niet al te diep ingaan, maar het is over en uit. En dat terwijl ik er twee jaar van mijn leven aan besteed heb. Ik heb de rechten verkocht aan Matthijs van Heijningen.’

Filmbons Van Heijningen, in het verleden als producent verantwoordelijk voor films als Ciske de Rat en Op hoop van zegen, is al niet veel positiever over de tekenaars van Heinz. ‘Ik heb de optie om die film te maken laten verlopen. Windig en De Jong zouden eerst zelf de film gaan tekenen, maar dat bleek toch een heel ander vak als het maken van een stripje voor de krant. Vervolgens konden ze het project niet loslaten. In Nederland is het gebruikelijk dat je als schrijver je filmrechten verkoopt, je je daarna afzijdig houdt. Maar dat zat er niet in.’

Van Heijningen vloog zelfs Piet Kroon, de bekende Nederlandse animator die nu bij Disney werkt, in om mee te denken. ‘Hij heeft een scenario geschreven, maar dat vonden ze niet goed. Kijk, De kracht van Heinz is dat het een beetje een oubollige strip is. Maar op het witte doek gelden andere wetten. Je moet een jong publiek aanspreken. Die jongens konden daar niet mee omgaan. Ze wilden aan de Heinz van de strip vasthouden.’

De kans dat Heinz alsnog filmster wordt acht de producent nihil: ‘Dat gaat niet gebeuren. Het moment is ook geweest: de jeugd kent Heinz niet meer.’