Heinz-forum

Het forum van http://gezelligleuk.free.fr
Het is nu 17-05-24 @ 10:19:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 17-09-18 @ 09:31:04 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 859
13 oktober in het Ketelhuis is er de kans om de film voor het eerst te zien!
https://bosbros.com/publiekspremiere-an ... film-fest/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 21-09-18 @ 09:45:23 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
Verkoop kaartjes begint eind deze maand. Ben zeer benieuwd

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 28-09-18 @ 14:07:42 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 859
Kaarten zijn te koop:
https://tickets.ketelhuis.nl/ProgrammaD ... d=11851545

Ik ben er bij. Alleen al leuk om Wim T. Schippers eens in het echt te zien. (G)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 29-09-18 @ 11:40:24 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
Ik ga ook! Maar dan in Ketelhuis een kwartier later :-D

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 29-09-18 @ 12:49:50 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 859
Hoezo dat? :-o


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 01-10-18 @ 19:12:16 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
Je hebt gelijk, ik ga het kaartje ruilen. Ik wist niet dat Eddie en Rene, Wim T. en Piet er zouden zijn.

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 02-10-18 @ 14:36:08 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
Interview met Windig & De Jong in Het Parool, over de film.
https://www.parool.nl/stadsgids/heinz-z ... lligenleuk

Zit helaas achter een betaalmuur, maar ik zal binnenkort het artikel op deze site zetten.

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 14-10-18 @ 10:30:36 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 859
Tjebbe schreef:
Verder ben ik natuurlijk benieuwd naar de film maar ik hou er rekening mee dat het een totale ramp kan worden. :-D


En wat mij betreft was het dat ook. De eerste minuten met een Amsterdam vol bekende W&DJ-mafkezen vond ik hoopgevend en leuk. De tekeningen van Windig in de vertelwolkjes vond ik het hoogtepunt. Maar verder was de film helemaal niks voor mij. Veel herrie en gevloek, slappe aftreksels (of erger: vervelende versies) van de prachtige karakters en humor die totaal niet aan mij besteed is.

Maar er werd gelachen in de zaal dus gelukkig dacht niet iedereen er zo over als ik. Ik ga de film in ieder geval voorlopig of misschien helemaal nooit meer kijken. Ik hou het bij de boekies. :-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 14-10-18 @ 12:11:17 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
De film is mij niet tegengevallen. Ik heb mij vermaakt, er zit veel humor in. Het is zeker niet de beste film ooit, en er is wel hier en daar wat op aan te merken.

Ik wil de film zeker niet afkraken, daarvoor vind ik het te veel een labour of love project. Daar kom ik later nog op terug. Maar laat ik met de minpunten beginnen:

Een van de problemen is dat wonderlijk genoeg het plot de film in de weg zit. Het begin van de film is helemaal goed, een opeenvolging van grappen, die later ook nog eens terugkomen. Dat zit allemaal goed in elkaar. Maar er moet een verhaal verteld worden. Zoals Rene en Eddie zeiden al aanhaalde in het interview in het Parool deze maand: er moet een spanningsboog in. Dat werkt bij Heinz niet zo. Wat mij betreft had het die opeenvolging van grappen van het begin mogen blijven en had die finale niet gehoeven.

Een ander probleem, wat het gevolg is van het eerste, is dat er veel gebeurt. De film had wat mij betreft wel iets langer mogen duren door de tijd te nemen om het verhaal te vertellen. Omdat er zoveel gebeurt op de achtergrond, of op de voorgrond, wil het verhaal nog wel eens ondersneeuwen. Dat maakt het soms wat verwarrend en zelfs vermoeiend. Het ene moment zit Heinz hier, het andere moment is hij thuis en vraag je jezelf af: waar was Frits ookalweer?

Het laatste probleem is wat jij al aanhaalde: de filmpersonages zijn anders dan de personages uit de boeken. Heinz zelf is niet zozeer de goedzak maar iemand de de kantjes er van afloopt. Dat is natuurlijk in de boeken ook wel eens, maar dat is slechts een deel van zijn karakter. Ik heb het gevoel dat ze zich juist op dat deel van zijn personage hebben gefocust. Frits is

En een paar kleine zeurdingetjes: ik vond de stemmen van Augustus, Jopie en Jan & Jaap niet zo passen. Jopie had mij veel 'doorrookter' moge zijn en Augustus zijn stem is te... lief ofzo?

Nu het positieve: de film zit goed in elkaar. De humor werkt goed. Veel bekende grappen uit de strips komen terug. Dat is ook het sterkste punt van de film. De absurde opeenvolging van gebeurtenissen is voor mij ook erg in de geest van de strip. Ook het anarchistische karakter van de film is in lijn met de strip.

Waar ik heel blij van werd is dat ondanks dat Heinz de hoofdpersoon in de film is, hij eigenlijk zelf niets doet om de problemen op te lossen. Zoals dat in de strip ook is: Heinz als de omstander.

Wat mij verraste was dat er een enorme hoeveelheid easter eggs in de film zitten. Allemaal verwijzingen uit oude en nieuwe Windig en de Jong strips. Even een snelle opsomming die ik zelf heb gezien:
- Dick Bosch zit er in
- Rockin Belly verkoopt "Je Suis..." T-shirts
- Rene en Eddie zie je een aantal keer in de film
- In de fopwinkel zie je dat belachelijke masker uit boek 1 in de etalage
- Het konijn heeft een krant in zijn kooi waarop een Heinz stripje te zien is
- Veel rare mannetjes: pluk-mannetje, huilen om de gevallen blaadjes-mannetje, koud of toch niet-mannetje.
(iemand merkte na afloop nog op dat een van de kentekens GZ-LK-07 was. Gezellig & Leuk)
En er zitten vast nog veel meer verwijzingen in.
Dit geeft mij het gevoel dat dit, zoals ik al eerder zei, een labour of love is.

Ik geef hem een 7/10. Er zit veel lol en liefde voor het bronmateriaal in de film en dat is alleen maar toe te juichen.

PS: en ik heb mijzelf teruggezien in de film, dat was cool.

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 14-10-18 @ 12:24:53 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 859
Ja, de vele verwijzinkjes en bekende grappen waren ook leuk.

Gaaf dat jij er in zat. Zong je soms in het koor mee? :-D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 14-10-18 @ 12:57:38 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
Tjebbe schreef:
Ja, de vele verwijzinkjes en bekende grappen waren ook leuk.

Gaaf dat jij er in zat. Zong je soms in het koor mee? :-D


Nee, een foto van me staat op een van de pilaren.

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 14-10-18 @ 13:23:18 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 859
Cool. (h)

Die poster van Ruben van de Meer boven het bed was dan weer niet bepaald subtiel te noemen. En dan werd er ook nog eens op gewezen met naam en toenaam.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 14-10-18 @ 21:57:06 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
Ik vermoed zo maar dat die door een impro van Ruben er in is gekomen

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 15-10-18 @ 18:47:05 
Offline
Heinz-halvegare
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02-01-07 @ 15:55:56
Berichten: 82
Ik kon dit weekend niet helaas.. Is er al bekend wanneer de film een bredere release krijgt? Kon zo snel alleen vage aankondigingen over volgend jaar vinden.. Terwijl ik dacht dat hij dit jaar nog uit moest komen?

_________________
Fietsen is lopen met zijwieltjes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 16-10-18 @ 16:17:00 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
Er is verder nog niks bekend, nee. Volgend jaar werd ook al bij de premiere op het PAFF gezegd.

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 24-10-18 @ 20:26:33 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 859
Positieve recensie op cine.nl: http://cine.nl/animonday-heinz-de-film/
En hier wat leuke foto's van de voorpremiere in het Ketelhuis: https://www.parool.nl/stadsgids/dit-was ... ~a4606053/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 27-02-19 @ 08:40:58 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
Vanaf 19 april in de bios! [edit] 18 april zelfs
https://youtu.be/MReDGawnSTM

https://www.filmvandaag.nl/film/105388-heinz

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 18-04-19 @ 09:00:18 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 859
De Volkskrant
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bd3338c0/

Interview René Windig en Eddie de Jong
Humeurige stripkater Heinz komt eindelijk dan toch op het witte doek – dit ging aan de release vooraf

De grote droom van striptekenaars René Windig en Eddie de Jong komt deze week uit: hun humeurige kater Heinz komt naar het witte doek. De weg ernaartoe bleek geen makkie.

Rob van Scheers 17 april 2019, 18:53

Helemaal Heinz, dit. Wie op bezoek wil bij de studio van tekenaar René Windig zal zich eerst een weg moeten banen door de smeulende resten van de ­tolerante stad die Amsterdam ooit wilde zijn. Meuten Chinezen, grommende scooters, blowende Italianen, dronken Britten en joelende hooligans van divers pluimage – je vindt deze gezelligheid allemaal terug op de Oudezijds Voorburgwal.

Het is maar goed dat Heinz, een populaire strip over een humeurige rode kater, dit grootstedelijk inferno voor de eeuwigheid heeft vastgelegd. Over twintig jaar zal niemand zich dit ­Amsterdamse decor meer kunnen voorstellen, maar voor de kater is het zijn natuurlijke habitat, zo op en rond de Wallen. Althans, de Wallen uit het tijdperk van voor de buurt­regisseurs en het cameratoezicht.

‘Viel het een beetje mee?’, informeert Windig (67) beleefd. ‘Vanaf een uurtje of 5 wordt het helemaal een pandemonium, dus je treft het.’ De studio en het woonhuis erboven ­bevinden zich aan een hofje, dat schuilgaat achter een intimiderend zwaar hek. Het is een oase van rust in een gek geworden stadscentrum. ­‘Eddie komt eraan, hoor.’

Eddie is Eddie de Jong (68), al ruim vijftig jaar Windigs partner in crime. Ze kennen elkaar sinds de middelbare school, het Amsterdamse Vondelgymnasium. Samen creëerden ze Heinz, de ballonstrip waarin de kater vanaf 1987 in drie of vier plaatjes over de pagina’s van Het Parool of andere dagbladen banjerde. Heinz bouwde al snel een cultus om zich heen, en er verschenen een stuk of veertig boekjes en albums. Heinz schopte het zelfs tot een deftig verzameld werk van vijf kloeke delen: Heinz van H tot Z. De ­laatste hardcover van 328 pagina’s ­dateert van 2018.
Petrus

De strip is volbracht. In de allerlaatste plaatjes zien we Heinz voor de ­hemelpoort, maar Petrus laat door middel van een bordje (‘Ben zo terug!’ P.) weten er even niet te zijn. Uiteindelijk besluit Heinz nog maar wat langer in zijn geliefde Amsterdam rond te lummelen.

Open einde, maar van nieuwe avonturen zal het niet meer komen. Nooit meer op zondagavond bij elkaar over de vloer om de strip voor de rest van de week te plannen. Nooit meer zuchten of maar even helemaal zwijgen als de eerste een grap voorstelt, en de tweede meent dat-ie nog moet worden aangescherpt. Nooit meer al die lol ook, de jongensachtige pret die het verzinnen van Heinz het duo gaf.

‘Nou, na het inkleuren van circa 15 duizend stripstroken hebben we het op zeker moment wel gezien’, weet De Jong die inmiddels met een sixpack Heineken is komen binnenvallen. Slechts één ambitie restte nog: Heinz moest en zou zijn eigen animatiefilm krijgen.

Het duurde even, de eerste plannen dateerden van 2001, maar verdomd: deze week gaat Heinz in ­première. De filmwereld bleek echter anders dan vooraf gedacht.

Windig: ‘Ik had mij voorgenomen om het vandaag eens niet over geld te hebben.’

De Jong: ‘We hebben de rechten voor een habbekrats verkocht.’

Windig: ‘We doen het voor Heinz.’

De Jong: ‘En voor alle bijfiguurtjes, natuurlijk.’

Windig: ‘Voor Dolly, zijn liefje.’

De Jong: ‘Voor de zwarte kater Frits, zijn beste vriend.’

Windig: ‘Voor de slome schildpad Jodocus, en al die andere typetjes.’
Hollywoodvaarder

Even uitleggen: uiteindelijk zijn het niet Windig en De Jong geweest die de film hebben gemaakt, dat werd de Utrechtse Hollywoodvaarder Piet Kroon (59). Als animator werkte hij voor de grote Amerikaanse studio’s onder meer aan producties als ­Osmosis Jones (2001), Shrek 2 (2004) en ­Despicable Me (2010) voordat hij zijn hand aan Heinz zou wagen als regisseur en scenarist, geholpen door het Rotterdamse animatiehuis Ka-Ching Cartoons en het Vlaamse Fabrique Fantastique.

Voor Heinz eindigden Windig en De Jong als consultants, maar dan lopen we op de zaken vooruit.

Windig: ‘Oorspronkelijk wilden we een collage van korte Heinz-filmpjes maken. Naar het voorbeeld van de door ons zeer bewonderde 8-minutenfilmpjes van Felix the Cat uit de ­jaren vijftig. Maar de bevriende reclameman Frank Pels zei: ‘Nee joh, Heinz verdient een avondvullende speelfilm.’’

De Jong: ‘Dat was in 2001, toen we toch al tijdelijk waren opgehouden met de strip.’

Windig: ‘Dus wij: een avondvullende speelfilm? Ook goed. Dan ­beginnen we maar gewoon en dan zien we wel.’

De Jong: ‘Zo hebben wij die strip ook gemaakt: al improviserend.’

Windig: ‘Een beetje naar het voorbeeld van Monty Python and the Holy Grail.’

De Jong: ‘Dat is natuurlijk hun ­leukste.’

Windig: ‘Op een gegeven moment ging het Python-team bij elkaar ­zitten...’

De Jong: ‘...en hebben ze die film spontaan in elkaar gedraaid.’

Windig: ‘Dat was ons...’

De Jong: ‘...ideaalbeeld.

Windig: ‘Maar aan een avondvullende speelfilm bleken een heleboel eisen vast te zitten.’

De Jong: ‘Opeens begon iedereen in het filmcircuit, dat we verder niet kenden, over spanningsboog.’

Windig: ‘Grapdichtheid.’

De Jong: ‘Een situatieschets in de eerste tien minuten, het zogeheten exposé.’

Windig: ‘Met beoogd producent Matthijs van Heijningen kregen we meteen artistieke meningsverschillen.’

De Jong (nog kwaad): ‘Zeg maar ­gewoon: ruzie. Wat een vent, zeg. Met die sigaar in zijn gezicht. Die kwam even de producent spelen. Toen heeft-ie later nog in de krant laten optekenen dat we hem tegenwerkten. ­Terwijl we alles wat hij vroeg hebben gedaan.’

Windig: ‘Dus wij dachten: nou, als dit de wereld van de film is, dan hoeft het voor ons niet meer.’
Potje

Wat ook niet hielp was dat een tocht langs het Filmfonds en andere subsidieverstrekkers een hellevaart bleek. ­Bericht zus: de film gaat definitief niet door. Bericht zo: er is toch nog een potje gevonden. We gaan meer aan animatie doen, maar dan moet er wel een omroep bij.

Ze werden, in eigen woorden, murw gebeukt. In koor: ‘Dan liepen we over straat en overal vroegen de Heinz-fans: ‘Hé, hoe zit het met de film?’ Dan zeiden we maar, om ervan af te zijn, dat het een road movie wordt die zich voornamelijk op zee ­afspeelt.’

Vervolgens kwamen ze op het ­Nederlands Film Festival in Utrecht Kroon tegen. De animator was al eens geopperd door Van Heijningen. ­Nadat die samenwerking spaakliep, adviseerden Windig en De Jong aan Kroon om het eens bij producent Burny Bos te proberen, die was altijd al Heinz-fan geweest. Hun zegen had Kroon alvast.

De consultants: ‘Uiteindelijk kwam er een budget van zo’n 2 miljoen euro vrij. En hup, toen moest de film opeens in een jaar worden gemaakt. Eerst hebben wij achttien jaar lang achter geld aangejaagd, en dan dit.’
Van het gezeur af

Ja, ze hebben de film inmiddels ­gezien. En zeker, ze zijn er blij mee. Voor Heinz, alle bijfiguurtjes en de fans – en ook nu ze zelf eindelijk van het gezeur af zijn.

De Jong: ‘Het was een situatie van: vooruit maar, anders komt het er ­helemaal nooit meer van. Daar moet je je overheen zetten.’

Windig: ‘De strip is de strip en de film is de film. Het zijn twee verschillende dingen.’

De Jong: ‘Maar als consultants ­gaven we wel commentaar, hoor.’

Windig: ‘Na de eerste vertoning was ik verdoofd door het geluid. Ik zat na afloop beduusd in een hoekje.’

De Jong: ‘Het is ook die snelle ­manier van monteren. Vandaag zijn de kids niet anders gewend. Beeldtaal moet allemaal snel, snel, snel.’

Windig: ‘Wij zijn natuurlijk de 50 allang gepasseerd.’

De Jong: ‘Als er een scène is mislukt, zeggen ze bij Disney: nou, die kan er wel uit. Zelfs als-ie al kant en klaar is, met geluid en alles.’

Windig: ‘Kunnen wij in Nederland nooit doen, natuurlijk. Geen budget.’

De Jong: ‘Het is geen geheim dat de film iets heel anders is geworden dan we aanvankelijk van plan waren, achttien jaar terug.’

Windig: ‘Maar goed, hij is er. En dat is ook wat waard.’
Vincent van Gogh

We nemen nog een biertje. De kracht van de strip was altijd dat de makers met beeldcitaten de krankzinnigste verwijzingen maakten ­binnen de cultuurgeschiedenis. Niet ­alleen met andere stripuniversums (van Lucky Luke en Dick Bos tot aan Kuifje), maar ook met beeldende kunst (Vincent van Gogh; Japanse prenten van Katsushika Hokusai met de beroemde tsunami), voetbal (en dan met name Ajax), speelfilms, popmuziek, van alles zat erin. Niet voor niets is Dolly, het liefje van Heinz, ­vernoemd naar countrydiva Dolly Parton, door het tekenduo zéér ­bewonderd.

Je kunt al die bronnen apart terugvinden in de luxe Heinz-verzamelbanden. Zo kreeg een ogenschijnlijk eenvoudige strip een verrassende ­gelaagdheid.

En het moet gezegd: ook in de animatiefilm verschijnen tal van zulke verwijzingen op de achtergrond, en dat is liefdevol gedaan.

Windig: ‘Bij de voorpremière zaten de Heinz-fans alvast hardop te lachen.’

De Jong: ‘Daar doe je het uiteindelijk voor.’

Windig: ‘En mocht de film aan de kassa onverhoopt tegenvallen...’

De Jong: ‘...dan denken wij...’

In koor: ‘Dan is dat ook typisch Heinz. Heeft hij weer.’

Ze wachten het maar rustig af.

Foto's door Pauline Niks: https://imgur.com/a/zRRNLvV


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 18-04-19 @ 18:04:33 
Offline
Heinz-halvegare
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02-01-07 @ 15:55:56
Berichten: 82
Heeft de volkskrant ook een recensie?

De NRC was in ieder geval niet positief:
Citaat:
⚫️⚫️⚪️⚪️⚪️

Heinz, Rockin’ Belly, Dick Bosch, de verhalentrommel van Oom Wim; de supermelige strips van Eddie de Jong en René Windig zijn een oude liefde. Het is daarom met de grootst mogelijke ontgoocheling dat ik moet mededelen dat tekenfilm Heinz is mislukt.


Ik ga als het goed is maandag, ben benieuwd..

_________________
Fietsen is lopen met zijwieltjes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 18-04-19 @ 19:01:48 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 859
Ook de Volkskrant is niet positief: https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... b3f5008c3/

Heinz houdt de kijker op afstand: zelfs voor de volgers van de stripjes lijkt de film soms een serie inside jokes ★★☆☆☆
Floortje Smit17 april 2019, 16:00

Animatiefilm

★★☆☆☆

Heinz

Regie Piet Kroon

76 minuten, in 21 zalen.

Hoe verfilm je een gagstrip, zo’n krantenstripje met drie plaatjes? En dan ook nog een buitengewoon populaire, eentje die zich volledig in een absurd paralleluniversum afspeelt, vol terugkerende personages en grijnsgrapjes? Met halve verhaallijnen en een hoofdpersoon, de rode kater Heinz, die soms wekenlang afwezig was, omdat de tekenaars René Windig en Eddie de Jong blijkbaar even zin hadden om zich op een bijfiguur te focussen?

Voor regisseur Piet Kroon was een animatiefilm maken over Heinz, een grofgebekte grotestadskat die met zijn chagrijnige kop steevast kroegen wordt uitgetrapt, een passieproject. Hij maakte van de strip, die vanaf 1987 in Het Parool verscheen en in tientallen regionale kranten, een animatiefilm die vooral wil grossieren in de ongein en onzinnige leut van de strips.

Heinz is expliciet níét een animatiefilm voor kleine kinderen – een leuke, recalcitrante keuze. Bonuspunten bovendien voor de manier waarop Kroon de strip naar film heeft vertaald. Het is een ingenieuze combinatie van getekend en ‘echt’. Zo laat hij de vlakke, mallotige personages uit de strip door een wereld scharrelen waar de gefotografeerde trapgeveltjes van Amsterdam uit het lood getrokken zijn en echt water door de grachten stroomt.

Het verhaal, iets met een tijdmachine en een verloren zoon, dient – net als in de strip – eigenlijk alleen om de losse grappen bijeen te houden. Precies daar rammelt het. De Amsterdam-clichés liggen er wel heel dik op, met toeristen met hun vermaledijde Amsterdam-mutsen, blowende duiven en prostituees met een hartje van goud. En vooral de timing blijkt ontzettend lastig: zowel de opbouw van de grappen als het absurdisme van Heinz werkt hier vaker niet dan wel. Bovendien: voor de hardcore fan is het misschien leuk, de parade aan oude bekenden, van Jodocus en Augustus tot Jan en Jaap, maar het houdt de andere kijkers op afstand: zelfs voor wie goed bekend is met Heinz voelt het te vaak alsof je naar een serie inside jokes zit te kijken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 18-04-19 @ 20:03:38 
Offline
Heinz-zot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10-11-10 @ 04:58:34
Berichten: 18
Filmrecensenten zijn bij uitstek zure mensen die niet meer voor hun lol gaan maar voor hun werk moeten. Dus het zegt mij niks wat ze er van vinden, het is maar een persoonlijke mening. En er is maar één mening die telt, je eigen.

Ik ga morgen, zin in!

_________________
web mijn checklog: http://abubakaridevries.wordpress.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 19-04-19 @ 21:31:29 
Offline
Heinz-zot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10-11-10 @ 04:58:34
Berichten: 18
Er valt altijd wel iets aan te merken (J o d o c u s e e n B e l g ? :-) ) maar ik vond het een prachtige trip door het Heinz wereldje. Al staat het al met al wel ver van de strip Heinz. Denk dat het idee van Windig & de Jong volgens het idee van de 8-minutenfilmpjes van Felix the Cat uit de ­jaren vijftig beter had gewerkt cq dichter bij de strip was gebleven. Maar dan nog, er viel genoeg te genieten, veel bekenden komen langs en sowieso, een Amsterdam vol figuren uit Heinz is geweldig.

We (ik was met vrouw en dochter) waren de enige 3 bezoekers. :-o

_________________
web mijn checklog: http://abubakaridevries.wordpress.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 26-04-19 @ 10:35:28 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 859
Recensie Trouw:

Heinz
Regie: Piet Kroon
Stemmen van: Ruben van der Meer, Tygo Gernandt, Ilse Warringa
★★☆☆☆

Onbegrijpelijk. Een lange animatiefilm over de chagrijnige rode kater Heinz – van stripduo René Windig en Eddie de Jong – zat al sinds pakweg de millenniumwisseling in de pijplijn. Nu de film er eindelijk is, zullen zowel de verstokte fans als het frisse nieuwe publiek waarop gejaagd wordt teleurgesteld zijn.

Of misschien is het toch te begrijpen.

Heinz, de tegendraadse en humeurige rode kat tegen het decor van de Amsterdamse grachtengordel. Professor Aap. Een soort teleportatiemachine. Een zoon waar Heinz niets van wist. Zijn ex. Een neerstortende satelliet. Aliens. Kortom: alle ingrediënten voor het ‘krankjorume avontuur’, waarmee de film aan het publiek verkocht wordt.

Maar de grappen zijn niet grappig en de bizarre avonturen zijn op de een of andere manier bizar noch avontuurlijk. Wat de fans misschien nog het meest teleurstelt, is dat Heinz niet zijn chagrijnige ouwe zelf is maar een stuk vrolijker door het leven stapt. Een vreemde keuze.

Obstakel

Het grootste obstakel voor de makers was ongetwijfeld om de essentie van de strip om te zetten naar een anderhalf uur durende film. Meer films hebben geprobeerd van een bondige tekenstijl een lange film te maken (zoals ‘The Lorax’ van Dr Seuss) en vaak met teleurstellend resultaat.

Je kunt je afvragen of het überhaupt mogelijk is het karakter van de zogenoemde gag-strips waarin Heinz normaal te zien is te vertalen naar een film, alleen al vanwege de totaal andere spanningsboog die je nodig hebt. Misschien was een film over Heinz vanaf het begin al een slecht idee. Wat op papier werkt, kan in beeld compleet mislukken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 29-04-19 @ 11:43:20 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
Metro van 17 april van had een volle pagina over de film:
Afbeelding

Leidsch Dagblad heeft óók een twee-pagina artikel, plus recensie (de film krijg 3 uit 5). Die zal ik deze week even scannen en posten.

Het Leidse lokale tijdschrift Los geeft Heinz de film 4 uit 5. Maar ik weet ook wie dat artikel geschreven heeft.

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 30-04-19 @ 11:41:46 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
VPRO:
https://www.vpro.nl/cinema/films/film~1 ... einz~.html

Nederland 2019. Animatie van Piet Kroon. Met o.a. Ruben van der Meer, Ilse Warringa, Tygo Gernandt, Wim T. Schippers en Bruno Vandenbroeke.

★★★★☆

Speelfilmdebuut van animator Piet Kroon, die in de VS meewerkte aan films als Ferdinand en Osmosis Jones. Nu is hij terug in Nederland met een film over de Amsterdamse kroegkater Heinz, de stripfiguur van Windig en De Jong. Heinz krijgt te horen dat hij vader van een pasgeboren zoontje is. Maar vergeet de plot: de lol zit hem in het barokke anarcho-absurdisme waarin deze film grossiert. Zoals een plaspauze tijdens het slotgevecht of kinderliedjes zingen uit de oude doos terwijl achter de ramen een burka dragende hoer zit. Vele malen scherper dan menig Nederlandse speelfilm.

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 02-05-19 @ 06:14:23 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
https://www.vpro.nl/cinema/lees/artikel ... einz-.html


'Deze film is een soort standbeeld voor Heinz'
Regisseur Piet Kroon en striptekenaars René Windig en Eddie de Jong over Heinz

30 april 2019, Michael Minneboo

Regisseur Piet Kroon maakte een animatiefilm gebaseerd op de prettig gestoorde stripavonturen van de rode kater Heinz. 'Als het ingewikkeld wordt, loopt Heinz liever een straatje om.'

'Heinz is een beschouwelijke figuur die over straat loopt en de dingen die hij meemaakt, overkomen hem min of meer. Soms reageert Heinz daar op en soms helemaal niet,' vertelt René Windig (1951), samen met Eddie de Jong (1950) de geestelijk vader van stripfiguur Heinz. Ze maakten de gagstrip, die van 1987 tot 2000 in kranten en tijdschriften werd gepubliceerd. '"Heinz is Homerus en Carmiggelt in één," zei iemand in NRC ooit, maar dat citaat hadden ze dan weer van ons,' zegt Windig lachend. 'Die twee kent niemand meer, maar Homerus is van De Ilias, een groots avontuur, en net als Carmiggelt maakten wij iedere dag een stukkie of een moppie.'

De prettig gestoorde strip Heinz zit vol absurde humor, woordspelingen, zinspelingen naar literatuur en stripfiguren uit de jaren vijftig zoals Kapitein Rob en Eric de Noorman. Voor regisseur Piet Kroon (1960) is het maken van de film een passieproject. 'Ik vind Heinz een heel leuke strip die volgens mij ook erg Nederlands is, met een bepaald soort droge, zuigende humor die veel te maken heeft met het werk van Wim T. Schippers. Dat is een van mijn helden, dus het is ontzettend leuk dat hij het personage Oom Wim heeft ingesproken. Schippers onderzoekt hoe lang hij iets kan laten duren voordat mensen boos weglopen. Ook in Heinz gaan ze soms heel lang door op een bepaalde grap. En ze spelen met clichés.'

Losse gags

Sinds er in 2000 een eind kwam aan de strip, zijn er af en aan pogingen gedaan om een film te maken. Het storyboard, gemaakt door Windig en De Jong, verscheen nog als graphic novel. 'Toen er een nieuw elan bij het filmfonds was om de lange Nederlandse animatiefilm te gaan stimuleren, vroeg toenmalig intendant Willem Thijssen of ik nog een project wist. Toen heb ik Heinz voorgesteld en Burny Bos benaderd,' zegt Kroon. De productie ging in 2017 van start in samenwerking met meerdere productiehuizen in Nederland en België, waaronder Submarine en KaChing Cartoons. Kroons korte animatiefilms DaDa en T.R.A.N.S.I.T wonnen internationaal veel prijzen. Daarna werkte hij jarenlang in Hollywood. Hij was onder meer storyboard artist van films als The Iron Giant en Shrek 2 en regisseerde de animatiesequenties van Osmosis Jones. Voor Heinz schreef Kroon ook het scenario. Toch liet de strip zich niet makkelijk vertalen naar een avondvullende animatiefilm.

Kroon: 'De strip draait om losse gags, en iedere aflevering bestaat uit drie tot vier plaatjes. De humor zit in wat er tussen de plaatjes gebeurt. Die humor zit in het hoofd van de lezer en is voor iedereen dus anders. Als je een film maakt, moet je daarom ontzettend veel dingen invullen. Wat ik bedenk komt niet altijd overeen met wat de Heinz-fan vindt. Ik vind dat de stem van cabaretier Ruben van der Meer goed past bij hoe ik het personage Heinz heb ingevuld, maar online was daar veel gemopper over.'

'Heinz de stripfiguur verschilt nogal van de filmversie,' geeft Eddie de Jong toe. 'Als je in het Weteringplantsoen loopt, zie je een buste van Simon Carmiggelt. Iedereen weet dat het Carmiggelt is, ook al lijkt het beeld er niet echt op. Deze film is een soort standbeeld voor Heinz, alleen lijkt hij niet helemaal precies.'

De stripmakers vinden dat prima. Windig: 'Dat is helemaal niet erg. Een film is iets anders dan een strip.'

Tegendraads

'Heinz is geen actieheld en als het ingewikkeld wordt, loopt hij liever een straatje om,' zegt Kroon. 'Het filmverhaal draait om de vernietiging van wereldsteden. Heinz raakt daar bij betrokken, omdat hij zijn kind kwijt is. Om zijn eigen leventje weer op orde te krijgen, moet Heinz uiteindelijk proberen de wereld van de ondergang te redden. Die spanning tussen zijn kleine avontuur versus het grote, meeslepende filmavontuur vond ik heel interessant. Het is ook in de tegendraadse geest van de strip. De film eindigt weliswaar in New York als een Amerikaanse blockbuster met grote clichés, maar aan de andere kant is het juist een film die zich niet aan de regels houdt. Een voorbeeld: tijdens de climax valt de actie stil, omdat Oom Wim tussendoor naar het toilet moet.'

Heinz de film bestaat uit een mix van grafische stijlen: de achtergronden zijn vaak driedimensionaal en fotografisch, terwijl de personages juist relatief plat zijn getekend. De lay-outs en achtergronden zijn ontworpen en uitgevoerd door het Belgische productiehuis Fabrique Fantastique. Coproducent en artdirector Tom van Gestel en zijn team creëerden een verknipte hutspotversie van Amsterdam. Kroon: 'Je kunt de locaties uit de film niet letterlijk nalopen, maar ze vormen een soort greatest hits van Amsterdam.' De illustraties binnen de fantasiesequenties zijn weer getekend door René Windig. Zo zit het handschrift van een van de tekenaars toch in de film.

Zijn we met de film Heinz een stapje dichter bij een volwassen Nederlandse animatie-industrie gekomen? De animatiewereld is in de afgelopen jaren ten goede veranderd, vindt Kroon. Toen hij Nederland verliet, werkten filmmakers allemaal individueel aan hun eigen animaties. 'Waarom zou je anderen een deel van je subsidiegeld geven, dacht men toen. Tegenwoordig is er veel meer samenwerking en worden er meer verschillende soorten animaties gemaakt. Heinz is ook weer een stapje in de goede richting omdat het een tegendraadse film is die zich op volwassenen richt en niet op kinderen.'

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 02-05-19 @ 10:46:44 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
Hier een leuk filmpje met Rene en Eddie
https://www.youtube.com/watch?v=Vh_SatZx6r4

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 02-05-19 @ 18:19:39 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 859
Leuk filmpje ja! Goed om te horen dat Heinz de Musical mogelijk nog komt. :-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 15-07-19 @ 15:57:52 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 700
Woonplaats: Leiden
Binnenkort op DVD
https://www.bol.com/nl/p/heinz/9200000113385546/

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Heinz the Movie!?
BerichtGeplaatst: 17-07-19 @ 18:18:57 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 859
Die moet ik natuurlijk tóch wel hebben. Tientje valt goed mee.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling