Heinz-forum

Het forum van http://gezelligleuk.free.fr
Het is nu 28-03-24 @ 12:04:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Logboek van een thuisblijver
BerichtGeplaatst: 22-08-21 @ 21:48:49 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 858
Ik kwam dit tegen op https://m.stimuleringsfonds.nl/nl/toeke ... jver/5871/

"Tekenaar en illustrator René Windig haalt veel inspiratie uit boeken over ontdekkingsreizigers met hun prachtige Wunderkammers en logboeken. Voor de publicatie 'Logboek van een thuisblijver' wil hij een ontdekkingsreis maken door zijn eigen werk. Want, zo stelt Windig, schetsboeken van tekenaars zijn in veel gevallen interessanter dan hun reguliere werk. 'Je ziet hun worsteling, hun twijfels, hun interesses en hun triomfen. Kortom: je leert meer over hun persoonlijkheid.' Voor 'Logboek van een thuisblijver' wil René Windig vijftig schetsboeken en dozen met losse tekeningen doorspitten en de herkomst van de tekeningen achterhalen. Hoe zijn ze tot stand gekomen? Wat waren de inspiratiebronnen? De inhoud van het boek zal onder andere bestaan uit schetsboektekeningen, passages en illustraties uit niet verschenen boeken, collages en foto's van uitstallingen, het atelier van de kunstenaar en de kunstenaar op reis. Het boek wordt gemaakt in samenwerking met tekstschrijver Erik Bindervoet, vormgever Rob Westendorp en uitgeverij Oogachtend."

___

Het staat onder toekenningen dus dat klinkt hoopgevend. Lijkt me erg leuk als het boek er gaat komen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Logboek van een thuisblijver
BerichtGeplaatst: 02-09-21 @ 08:10:00 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 698
Woonplaats: Leiden
Oh, wat een mooi initiatief! Zeker in de gaten houden, dit.

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Logboek van een thuisblijver
BerichtGeplaatst: 10-09-21 @ 01:00:03 
Offline
Heinz-zot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26-12-17 @ 17:41:57
Berichten: 15
Spannend, zeker, ik hou van schetsboeken, onaffe tekeningen zijn vaak het mooist ook nog omdat ze nog iets aan de verbeelding over laten. Dozen ook.
Off topic, ik weet niet of Rene wel eens een Shoebill heeft getekend. Een Shoebill is een nogal merkwaardige vogel die behalve dat hij buigingen maakt nog andere kunstjes in petto heeft luister maar eens en lees die toelichting :-) Heilige Makreel als Spielberg dat geweten had!
Ontoloog Pieter van Vollenhoven wilt ook wat zeggen.
Het valt niet mee om on topic te blijven maar hoe zit dat ook alweer met schetsen...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Logboek van een thuisblijver
BerichtGeplaatst: 27-03-23 @ 01:24:18 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 698
Woonplaats: Leiden
Zo te zien komt er in mei een tentoonstelling naar aanleiding van het boek. Het zal dan ook wel rond die tijd uitkomen!
https://www.wgkunst.nl/rene-windig/

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Logboek van een thuisblijver
BerichtGeplaatst: 27-03-23 @ 09:50:44 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 858
:D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Logboek van een thuisblijver
BerichtGeplaatst: 31-05-23 @ 17:31:35 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 698
Woonplaats: Leiden
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/319688/r ... ers-gedaan

René Windig: "Ik heb mijn hele leven alleen maar getekend, nooit iets anders gedaan"

Door Robert Jan de Boer

In de serie Iconen voegen we iedere keer een nieuw portret toe aan de eregalerij van Noord-Hollandse grootheden. Deze week is dat striptekenaar René Windig, bekend van de strip Heinz die hij samen maakte met Eddie de Jong. Heinz verscheen bijna twintig jaar lang in Het Parool en de regionale dagbladen.

Bij binnenkomst in zijn atelier verontschuldigt René Windig zich direct: "Het staat nogal vol. Alles van het Heinz-museum staat ook hier. Ik ben de enige die hier de weg weet."

Want je hebt ooit een echt museum gehad

"Ja, we tekenden de strip Heinz in een heleboel kranten. Op een gegeven moment hadden we zoveel dingen aan de muur hangen en de huur werd steeds hoger, toen dacht we het nog te konden redden met een Heinz-museum. Dat hebben we twee jaar volgehouden. Toen was het klaar. Om niet nog meer in de schulden te komen zitten, moesten we het opdoeken. Al die spullen moesten wel ergens naartoe. Ik heb al het een en ander weggegooid, maar er staan nog steeds stapels ongeopende dozen uit die tijd."

Was jij zo'n kind dat de hele dag aan het tekenen was?

"Ja. Mijn vader hield van kindertekeningen. Hij zette ons altijd aan het tekenen. Ik tekende altijd met viltstiften. Mijn vader had de eerste viltstiften die er waren. Daar mochten wij dan mee tekenen. Ik heb dus eigenlijk mijn hele leven getekend. En eigenlijk ook helemaal niks anders gedaan. Geen baan of studie, of wat dan ook.

Ik deed het niet in m'n eentje, ik deed het met Eddie de Jong. Ik ken hem nog van de middelbare school. We waren na al die jaren vreselijk op elkaar ingespeeld. We vulden elkaar de hele tijd aan. In m'n eentje had ik het niet volgehouden, denk ik. En hij ook niet trouwens. We konden allebei Heinz zo goed tekenen, dat als een van de beiden op vakantie was of ziek, dan deed de ander dat moeiteloos."

Want jullie tekenden allebei?

"Ja. Mensen denken vaak dat de één teksten schreef en de ander tekende, maar dat was niet zo.

"Kijk hier liggen ze", zegt René Windig nadat hij de zoveelste la opentrekt op zoek naar de originele tekeningen. "Als stapeltjes bankbiljetten. De originele stroken."

Wat maakte Heinz zo leuk voor jou om te tekenen?

"Het is zeer autobiografisch. Dat hebben mensen niet altijd door, maar Heinz was eigenlijk een soort kruising tussen Eddie en ik."

Ze zeggen altijd dat huisdieren op hun baasje gaan lijken. maar bij jullie was het dus andersom.

"Ja, precies. Op een gegeven moment zit je er zo in, dan word je Heinz. Dan zeg je iets en dan denk je: is dat nou een grap van Heinz die we citeren of moet het nog een grap worden."

Hoe is het begonnen met Heinz?

"We tekenden een strip over een punker op de kinderpagina van Het Parool. Goochem, heette die pagina. Gerrit de Jager tekende in het kopje een stripje Liefde en geluk. Gerrit ging toen naar het AD en toen vroegen ze of wij het konden invullen. We hadden toen een afspraak met Hans Hoekstra, die ging daarover. Hij vroeg ons: hebben jullie al een idee? Toen lag daar een kat te slapen. Ja, zeiden we. We gaan een strip over een kat maken."

En jullie hebben ook nog voor de Donald Duck getekend.

"Ja. Maar niet lang, we waren ietsje te vrij. We gebruikten teveel geweld. Carl Barks was ooit de grote tekenaar van Donald Duck. Bij hem zat er ook lekker veel geweld in. Dat vonden we het mooiste. Dat gingen wij ook doen, maar dat mocht inmiddels niet meer. Het was een kinderblad. Toen kwam er een artdirector. Die ging dan voorschetsen maken die we alleen maar konden inkten. Hij maakte dan een opzetje. We werden gedegradeerd naar Madam Mikmak. Daar hadden we helemaal geen zin in. We wilden alleen maar Donald Duck-verhalen maken die we zelf verzonnen hadden."

Heb je na al die jaren nooit zoiets gehad van: we gaan verder met Heinz?

"Nee. Het is klaar. Af en toe zitten we in de kroeg en hebben we opeens een hele goeie Heinz-grap. Het enige wat we dan zeggen is: jammer. Jammer dan."

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Logboek van een thuisblijver
BerichtGeplaatst: 31-05-23 @ 17:33:32 
Offline
Opperhoofd
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15-11-05 @ 07:35:46
Berichten: 698
Woonplaats: Leiden
Volgens readshop.nl komt het boek in oktober uit, 180 pagina's:
https://www.readshop.nl/boeken/logboek- ... 9493109834

ISBN : 9789493109834

Uitgever Concertobooks.
Ik heb even gekeken, Concertobooks is van Hansje Joustra, die kennen we

_________________
http://gezelligleuk.free.fr


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Logboek van een thuisblijver
BerichtGeplaatst: 03-06-23 @ 10:26:55 
Offline
Heinzoloog
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09-06-05 @ 18:44:12
Berichten: 858
Oooh, mooi fimpje. Mijn Heinz-hart gaat nog steeds sneller kloppen als ik een doos "div. Heinz-schetsen" zie of als de originele stroken als een staaf goud uit de kluis worden gehaald!

De expositie heb ik helaas moeten missen maar ik kijk uit naar het boek!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling